Nån som kan se vad jag gör för fel?? Eftersom du kör sqlCommand.ExecuteNonQuery() i en try utan att "catcha" felet så kommer du aldrig se något felmeddelande. Troligtvis får du ett fel där och det brukar bero på att det är fel i din SQL. Testa att lägg till en catch och skriv ut felet, eller ta bort try. Hej! Tycker också det ser rätt ut. Varför inte göra som Johan säger och lägga till en catch så du får ut felmeddelandet? Har du kollat så du skickar in rätt id? Felet var att textboxarna inte uppdaterades utan fick samma värden som i en Sub jag hade innan minUPDATE-sats
jag har en klass med en sub "sparaForum"
Sub sparaForum(ByVal id As Integer, ByVal forumNamn As String, ByVal forumBeskrivning As String)
Dim MyConnection As New SqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings("WebbhotellConnectionString").ConnectionString)
Dim queryString As String = "UPDATE aspnet_Forum SET ForumName=@forumNamn, Forumdescription=@forumBeskrivning WHERE aspnet_Forum.ForumId = @id"
Dim sqlCommand As System.Data.SqlClient.SqlCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand(queryString, MyConnection)
sqlCommand.Parameters.Add("@id", System.Data.SqlDbType.Int).Value = id
sqlCommand.Parameters.Add("@forumNamn", System.Data.SqlDbType.VarChar).Value = forumNamn
sqlCommand.Parameters.Add("@forumBeskrivning", System.Data.SqlDbType.VarChar).Value = forumBeskrivning
MyConnection.Open()
Try
sqlCommand.ExecuteNonQuery()
Finally
MyConnection.Close()
End Try
End Sub
Försöker använda mig av den i codebehind på följande sätt:
Protected Sub btnUpdateForum_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnUpdateForum.Click
Dim MinKlass As New ForumClass()
Dim id As Integer = Request.QueryString("id")
MinKlass.sparaForum(id, txtUpdateForumName.Text, txtUpdateForumBeskrivning.Text)
Response.Redirect("~/Forum/AdminDefaultForum.aspx")
End Sub
jag får inga felmeddelande men när jag sen kollar i min databas så har inga ändringar sparats.
nån som vet varför??Sv: UPDATE-sats
/JohanSv:UPDATE-sats
Det stämmer inte riktigt. Jag får inget felmeddelande efter att jag tagit bort try-satsen.
Testade även att ändra i sql genom att medvetet stava fel och då får jag felmeddelande i browsern även när jag kör try i koden.Sv:UPDATE-sats
Annars kan du testa att skriva parametrarna så här (funkar i C#)
sqlCommand.Parameters.Add("@forumNamn", System.Data.SqlDbType.VarChar)
sqlCommand.Parameters.Add("@forumNamn").Value = forumNamnSv: UPDATE-sats
Protected Sub btnUpdateForum_Click
Nu fungerar det bra och det var inget fel koden ovan.
tack ändå!! :-)
Mvh Sead