Hej, Visst är det så. Problemet var egentligen att jag inte kläm på hur jag fick in ett nullvärde i det typade datasetet, därför funkade inte sedan jämförelsen mellan null och ett datum. Det var ju bara att sätta nillable= true på den kolumnen så löste allt sig, busenkelt. Nu läste jag inte hela tråden men ett tips är också att redan i sql-satsen hantera vissa saker, ex: Just i detta fall var problemet att det var ett datumfält. Det finns ju ingen motsvarighet till en tom sträng när det gäller datum, i varje fall inte i Oracle så vitt jag känner till. Så antingen finns det ett datum eller så är det null. Det mesta har väl sagts redn men om man inte använder typade datasets så blir det :Nullvärde i datum i typat dataset
jag har ett typad dataset som fylls med data från en Oracle databas. Bl a finns ett datumfält som anger ner en post senast blev granskad och godkänd. Om detta inte har skett så är fältet tomt alltså null.
Nu blir det problem i koden som använder det typade datasetet, den vill inte jämföra min datarows fält med null, t ex
<CODE>
if(drDatabase.reviewed = DbNull.Value)
</CODE>
Den kan ju inte jämföra ett datum med ett nullvärde, ok det köper jag. Men hur löser man detta på ett snyggt sätt? Jag kan speca i det typade datasetet att alla tomma värden skall sättas till t ex 1900-01-01 och sedan kan jag jämföra mot detta. En "fullösning" enligt mig men visst det funkar. Finns det snyggare sätt?
/MagnusSv:Nullvärde i datum i typat dataset
Var ett tag sedan jag höll på med dataseten så lite rostig var jag allt.
Tack för hjälpen.
/MagnusSv: Nullvärde i datum i typat dataset
<code>
select userid, isnull(epost,''), isnull(alder,0) from tabell
</code>
Så när du sen läser datat så kommer du inte få med null. Men i vissa lägen kanske man vill avläsa null - vilket kan vara bra att tänka på i förväg.Sv:Nullvärde i datum i typat dataset
Annars är ju tipsen helt klart användningsbara.
Jag har dock gjort så för textfält att jag specat i det typade datasetet att om det är null skall det sättas till en tom sträng. Bara en variant på att sätta det i databasen.
/MagnusSv: Nullvärde i datum i typat dataset
<code>
if (datarow.IsNull("Reviewed"))
</code>