Fattar inte varför detta inte fugnerar. Vad har jag gjort för fel? Jag får ett runtime error när jag försöker gå in på en sida som inte finns. Sökväg och namn på filer stämmer. har även försökt med customErrors mode="RemoteOnly" blir samma fel där. Jag kör samma fast utan "tilde" i början på sökvägen. Däremot användarer jag Mode RemoteOnly och inte On. Märkligt, efter en omstart så fungerar det. Kan man på nåt sätt få fram vilken felkod (403, 404, osv) man får när man kommer till en custom sida? Tänkte att det kan vara bra att skicka med kden till webmaster som underlag för felsökning om man nu har en sån funktion. Mmm det kan du. 404 är ju file not found. Du kan fråga efter request.referer.tostring (lite osäker där) för att få föregående sida. För att fånga fel på din 500-sida så kan du lagra ditt ex-objekt i en session via global.asax och sen gå till 500-sidan. Där omvandlar du objektet igen och skriver ut ex.message. Tjena Pelle Redirect när sidan inte hittas?
<code>
<customErrors mode="On" defaultRedirect="~/errorPages/genError.aspx">
<error statusCode="403" redirect="~/errorPages/noAccess.aspx" />
<error statusCode="404" redirect="~/errorPages/fileNotFound.aspx" />
</customErrors>
</code>Sv: Redirect när sidan inte hittas?
<code>
<customErrors mode="RemoteOnly">
<error statusCode="403" redirect="/include/403.aspx" />
<error statusCode="404" redirect="/include/404.aspx" />
<error statusCode="500" redirect="/include/500.aspx" />
</customErrors>
</code>Sv:Redirect när sidan inte hittas?
Sv: Redirect när sidan inte hittas?
Tänk dock på att aldrig visa fel i klartext till en användare, utan be bara om ursäkt att det smällt. När det gäller 404 kan du om du vill skriva nån regel att den sidan efter ex 5 sekunder redirectar till något område som ligger i närheten om du kan lista ut vad användaren borde vilja hamna.Sv:Redirect när sidan inte hittas?
Tror du missuppfattar mig lite:) Det jag funderar på är om man kan få ut vilken felkod tex 404 om man inte hittar sidan. Skulle ju vara bra om man lägger till en länk på sin custom felsida där användaren kan klicka och skicka ett email till webmaster. Då kan man ju typ skriva "Vi har fått problem med: 'adressen användaren försökte gå in på' den genererar folkod: 404."
Detta skulle kanske kunna underlätta vid felsökning?