Första inlägget jag gör på denna sidan, riktigt trevlig sådan. :) Nja, du måste ändå ha en referens till dll:en. En sådan kan du lämpligtvis lägga till i din web.config. Genom att söka lite på ditt svar där så fick jag fram ett väldigt enkelt sätt, doh. :) Testa att plocka hem senaste versionen av drivrutinen (eller vad man ska säga, connectorn till mysql), å lägg i bin-mappen och skicka med den upp. Borde fungera om den inte är helt utdaterad.Webservice med C# under Mono
Nåja.
Har satt mig och börjat leka med ASP.NET och C#, som jag kör under Mono på Linux-server (Debian).
Fått igång några enkla ASP.NET-sidor och verkar funka bra. Men sedan började jag leka.
Gjorde en applikation i C# som jag sedan vill kunna "prata" med servern på något sätt, så jag fick lov att sätta upp en Webservice, och det funkar också fin fint.
Nu vill jag dock kunna öppna en anslutning till MySQL på min lilla Webservice, och det är där jag fastnar totalt.
Har testat med:
[code]using ByteFX.Data;[/code]
vilket bara resulterar med ett felmeddelande.
Vad jag vet så skall ByteFX finnas installerat då dll-erna finns under monomappen.
[code]/usr/lib/mono/1.0/ByteFX.Data.dll
/usr/lib/mono/gac/ByteFX.Data/0.7.6.1__0738eb9f132ed756/ByteFX.Data.dll
/usr/lib/mono/gac/ByteFX.Data/0.7.6.2__0738eb9f132ed756/ByteFX.Data.dll[/code]
Någon som har någon lösning på mitt lilla problem?
// ErikSv: Webservice med C# under Mono
Sv:Webservice med C# under Mono
<%@ Assembly name="ByteFX.Data" %>
Dock så får jag fram ett nytt roligt meddelande när jag försöker öppna en mysql connection. :/
The remote server returned an error: (500) Internal Server Error.
Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client
Får ta itu med detta imorgon om inte annat. Nu bär det iväg till myskväll med flickvännen.
Tack för din hjälp, nu slapp jag slita av resten utav håret pga. det problemet iaf, den andra halvan går väl till det nya problemet. :)
// ErikSv: Webservice med C# under Mono