Jag sparar alla inlägg som görs i mitt forum i en DB-tabell. Jag kör med varchar och där fungerar det fint. jag antar att det är <br /> du menar? Vad jag menar är följade: Om du ska visa inlägget som html måste du ju byta ut radbrytningar "\n" i C# t.ex. mot "<br />". Det är inget som är fel i din databas. Hur gör jag det?? Jag vet ju inte hur texten kommer se ut innan den är skriven av en användare. Ett enkelt exempel där man hämtar ett inlägg från databasen: När du sparar använder sparar du i html format eller bara "rakt av"? Ok, jag tror jag fattar. Np, tänk på att du kanske egentligen vill spara texten "rakt av" i databasen som du redan gör nu, om det ska bli smidigt att kunna redigera befintliga inlägg sedan, men det är ju en smaksak :) Jag försökte med HttpUtility.HtmlEncode men får det inte å funkatext i en DB-tabell
Fältet där texten sparas är av tip nvarchar(max). Mitt problem är att jag inte får text-redigeringen att stämma. T. ex. så sparas det inga radbrytningar i texten.
Nån som kan jälpa mig??Sv: text i en DB-tabell
Sv:text i en DB-tabell
Vi säger att jag svarar på ett inlägg i mitt forum och skriver:
Jag kan inte SQL?
Nån som kan hjälpa mig??
Det sparas i DB när jag klickar på knappen "Svara".
När app sen laddar upp inlägget så ser det ut så här:
Jag kan inte SQL?Nån som kan hjälpa mig??
Radbrytningen saknas...
Försökte även med varchar men det funkar inte.Sv: text i en DB-tabell
Eller är jag helt ute och cyklar ?? :-)Sv: text i en DB-tabell
if(reader.read())
{
Response.Write(reader["Inlägg"].ToString().Replace("\n", "<br/>"))
}
Det du ska göra är alltså att byta ut radbrytningar "\n" alternativt VbCrlf (?) om du jobbar i VB (mina vb-kuskaper är obefintliga). Varje gång du hämtar inlägget från databasen. Jag är nog inte tillräckligt pedagogisk för att kunna beskriva detta på något bättre sätt.Sv: text i en DB-tabell
Du måste tala om när du spara att det ska visas i html format. tror du ska leta efter "httputility.htmlencode" för att göra om alla din text till htmlformat. Är lite trött just nu men sök på nätet efter det.
Alternativt får du byta ut alla vbcrlf så att de blir till en <br/> och sedan spara texten i databasen.
Se även Björns inlägg :-)Sv:text i en DB-tabell
Jag sparar text "rakt av" i min databas och inte som html. Det är första gången jag gör ett forum så mina kunskaper är minst sagt begränsade. ;-)
Tack för hjälpen, grabbar. :-) Sv: text i en DB-tabell
Först sparar jag det i min databas:
Dim MyString As String = HttpUtility.HtmlEncode(txtAnswer.Text)
Där jag sen skickar MyString till DB
Sen när jag vill läsa från databasen:
HttpUtility.HtmlDecode(Container.DataItem("Message"))
Nån som vet vad jag gör för fel?