Jag undrar om det finne någon collection av SessionState i .net 2.0. Vilka värden är det du behöver komma åt? Du kan ju räkna upp en session när någon loggar in och räkna ner en när någon loggar ut. Sen kan du ju använda dig av en timer som är ställd på samma tid som ditt session timeout och dra bort en från de inloggade när timern når 0. Timern kan du ju göra i javascript. På detta sätt räknar du ju bara bort inloggade. Du kan inte använda sessions över huvud taget. Sessions är unika per användare, kommer inte att fungera. I Session_OnLoad och Session_End så använder du application("online") +=1 samt -=1 så kommer alla användare se hur många som är online. Negativt kommer det inte bli däremot, möjligen 0 :) Visst kan det bli negativt. Om du räknar ner en från varje gång som en session upphör i session_OnEnd, det är ju inte säkert att besökaren var inloggad. Säg att Session["onLine"] = 0 och att det finns två besökare på sajten men ingen är inloggad. När den ena försvinner från sajten så upphör ju en session alltså Session["onLine"] = Sesseion["onLine"] - 1 alltså är Session["onLine"} = -1, eller? Alltså så som jag skrev från början. Jag använde ju inte Application. Tack för alla svar... Det får du nog lösa genom att lagra alla beökares "senaste anrop" i applikationsobjektet eller i en databas och på det sättet lista ut vilka som är "online".Fråga om SessionState
Jag skulle behöva veta hur många som är inloggade på siten och optimalt också komma åt vissa session värden...Sv: Fråga om SessionState
Hur många som är inloggade kan du ju göra en egen räknare till. Jag vet inte om man kan ta reda på det på nåt annat sätt.
<code>
//Global.asa
Session["loggedIn"] = 0;
// I global.asa i On_Session_End
Session["loggedIn"] = Session["LoggedIn"] - 1;
// på din loginsida när man har blivit inloggad
Session["loggedIn"] = Session["LoggedIn"] + 1;
</code>
har inte kollat så koden fungerar, men nåt sånt borde ju gå.
-----------------EDIT--------------------
Vid närmare eftertanke så fungerar ju inte det. Var lite för snabb att posta. På detta sätt kan det ju bli ett negativt värde på sessionen. Det fungerar alltså inte på detta sätt. Funderar vidareSv:Fråga om SessionState
Sv: Fråga om SessionState
Sv:Fråga om SessionState
Sv: Fråga om SessionState
Sv:Fråga om SessionState
Jag är medveten om Applikationsobjektet, men den löser inte mina problem och är inte speciellt snygg lösning... jag vill använda sessionsobjecten och applikationsobjektet så lite som möjligt...
Jag vill få tillgång till alla userssion som är igång i applikationen, för att kunna
1. Veta hur många som är för nuvarande inloggade.
2. Veta vilka av våra kunder som är inloggade... en av de få Sessionsvariabler jag använder är nämligen userID.Sv: Fråga om SessionState
/Johan