Hej! Använd DataKeys. Där kan du lagra primärnyckeln som kommer att sparas ihop med ViewStaten för DetailsView-kontrollen. Du ska först sätta DataKeyFields. Du tycker alltså att den bästa lösningen är att spara all info från objektet Jag trodde det bara gällde primärnyckeln. Men det var ju lite mer än så frågan gällde. eller så skapar du inte en miljon sprocs för varje unikt specialtillfälle utan nöjjer dig med att bygga en dynamisk sql fråga istället. Jag fundera på att göra en dynamisk men vet inte riktigt hurSpara dataobjekt med olika metoder eller hämta all info?
Jag har ett dataobjekt som jag hämtat från BBL. Sedan fyller jag
en DetatilView med VISSA uppgifter. Exempelvis inte objektets unika ID.
När användaren sedan redigerar uppgifterna och väljer att spara
så har jag inte objejtets unika id. När man sedan skal spara det
redigerade dataobjektet så 'fattas' det vissa uppgifter.
Hur löser man detta på bästa sätt? Sparar man hela objektet
i Session och sparar det med det nya värderna eller skriver man
nya metoder för varje alternativ av variablarar som ska
sparas?
Känns som det skulle bli massor av olika alternativ på hur objektet
kommer att användas.
Tacksam för alla svar eller länkar där jag kan lära mig mer om detta.Sv: Spara dataobjekt med olika metoder eller hämta all info?
Du kommer sedan åt värdena med .DataKeys(rowIndex).ValueSv:Spara dataobjekt med olika metoder eller hämta all info?
och sedan använda så få metoder som möjligt för uppdatering och
infogande av ny post?Sv: Spara dataobjekt med olika metoder eller hämta all info?
Om användaren skall ändra vissa uppgifter så är det väl snyggast att göra en sproc som ändrar just bara dessa uppgifter. Ett annat alternativt är att du läser objektet från DB igen och fyller i de fält som ska ändras och sparar hela objektet. Det beror lite på hur bråttom du har, hur noga du är, hur stora objekten är... Att spara det i session innebär ju att om någon annan är inne och ändrar något annat fält under tiden så kommer de ändringarna att backas. Det är ju inte så bra. Men det kanske inte heller är en risk i den här applikationen.Sv:Spara dataobjekt med olika metoder eller hämta all info?
Sv: Spara dataobjekt med olika metoder eller hämta all info?
jag skall lägga upp det. Har ett dataobjekt som 'Business'
enhet (entity). Samtidigt vill jag någon form av 'Concurrency'
strategi, all-match eller TimeStamp. Skulle vara tackam för
lite tips hur man bäst gör detta. Exempelvis hur sparar man
utgångsvärdet i 'Business' enheten på bästa sätt.
Exempelvis om man har en 'Buisness' enhet med många
fält/egenskaper/? så kanske man inte vill visa alla fält/egenskaper/?
på sidan. Man hämtar objektet och presenterar vald info och sparar
en del nyckelfält som inte visas. Men hur gör man med objektets
initialvärden så att man kan köra en all-match fråga
när viss information skall uppdateras? Eller kör man en TimeStamp
så att man slipper spara initalvärden?
Hur brukar ni göra?