Hej! Detta kanske kan vara något... Nu var jag lite otydlig... Hej, ja men när jag skriver .name blir inloggningsnamnet om du kör via ad:t. om du använder forms authentication så är det du som bestämmer vad värdet skall vara via rutinen redirectfromlogin -rutinen ... Här är min kod: Menar du inloggning på sidan?? Ok, Vad jag vet finns det 4 sätt att få tag på den användare som är inloggad:user.identity
Hur gör jag om jag vill ha userId iställer för ForumId i följande länk?
<a href="ShowPosts.aspx?Forumid=<%# Container.DataItem("ForumId")%>
ForumId kommer från en db-tabell men UserId vill jag få ut m.h.a. user.identity eller nåt liknande.
Detta ska användas då jag vill lista ut alla trådar en inloggad User gjort i mitt forum...Sv: user.identity
saxat från http://www.crazysalsadancer.com/2006/12/aspnet-membership-setup-tips-with-c.html
Get the UserID of the user
There is going to come a point where you’ll need to access the UserID and it’s better to use the UserID when referring to the user than to use the UserName because the UserID column is the primary key by default in the database that the membership tools generate and so searching is going to be faster.
MembershipUser newUser = Membership.GetUser(User.Identity.Name);
Response.Write("User key " + newUser.ProviderUserKey.ToString());
In order for this code to work though, the user must be logged in so you need to check to make sure the user is logged in before using this code otherwise you’ll receive an error.
/JesperSv:user.identity
Det jag försöker/vill göra är att få UserId som en variabel uppe i adressfältet i webbläsar´n.
Det brukar inte vara några problen när jag hämtar mina användare från databasen men nu försöker jag ta reda på vilken användare som är inloggad för att sen lägga till just hans UserId som varibeln.
hur gör jag då???Sv: user.identity
Du har antagligen ett namn eller id under User.Identity.Name (sträng). Det kan du använda för att ex. visa inläggen av den inloggade användaren (sina egna).
/mSv:user.identity
=<%# user.identity.name.tostring()%>
så får jag inte det å funka.Sv: user.identity
Sv:user.identity
<asp:Content ID="Content1" ContentPlaceHolderID="ContentPlaceHolder1" Runat="Server">
<table>
<tr>
<th style=" background-color: Gray; width: auto; color:Black; text-align:left;">Visa alla forum</th>
<th style=" background-color: Gray; width: auto; color:Black; text-align:left;">Skapa en tråd ("ställ en fråga") </th>
<th style=" background-color: Gray; width: auto; color:Black; text-align:left;">
Mina Trådar</th>
</tr>
</table>
</asp:Content>
Vad vill få upp inloggningsnamnet som variabel i adressfältet i webläsaren
då ja väljer länken "MIna Trådar"...
det funkar inte... och jag vet inte hur man gör...
Sv:user.identity
Jag använder mig av CreateUserWizard i MS VS 2005.
Om det nu var svar på din fråga... Inloggningen har jag inte byggt själv.Sv: user.identity
Om du testar att skriva ut User.Identity.Name, vad får du då för värde?
/mSv: user.identity
<code>
1- System.Security.Principal.WindowsIdentity.GetCurrent().Name and by using:
2- HttpContext.Current.User.Identity.Name
3- Thread.CurrentPrincipal.Identity.Name
4- System.Web.Security.FormsIdentity
</code>
Prova någon av dessa. Blir det tomt så kanske du inte ens loggar in med något användarkonto. Är det en webbapplikation kan du styra inloggningen genom IIS:en