Har skapat en klass i App_Code där jag har lagt några funktioner som flera .aspx filer ska kunna använda dig av. Hmm.. får säga som någon sa till mig. Varför in i hela friden vill du ha det så? Kan du inte bara kasta ut ett värde från dina funktioner, som du sedan läger in i server controllerna? Svaret på fråga 1 är tyvärr: För att jag inte fattar bättre. Det ligger inte en massa andra produkter i formuläret där du väljer antal och färg på den eller? Tack för svaret!Web Server Controls från Class
Går det att komma åt en web server control på min default.aspx sida från min klass (DCFunctions.vb)?
Exempel
I default.aspx:
<asp:Literal ID="TestLiteral" runat="server"></asp:Literal>
I DCFunctions.vb:
TestLiteral.Text = "Hitta svaret på Pellesoft"
Exemplet ovan funkar givetvis inte, men hur gör jag?
(Jag kör ASP.NET 2.0 med VB.NET)Sv: Web Server Controls från Class
Sv:Web Server Controls från Class
Vad jag vill göra (mer konkret):
Jag vill loopa fram ett antal produkter på förstasidan i en shop. Varje produkt har en dropdownlist för antal och en för färg, dessutom en "lägg i varukorgen" knapp.
Varje knapp kan ju skicka med produktnummer, men hur får jag tag i vilket antal och färg som har valts?Sv: Web Server Controls från Class
Om varje produkt har en "separat sida" där man väljer färg/antal är det ju inte svårt!
Säg: item.aspx
// Obs! Har inte definerat variablarna..
// ger värdet i dropdownlist för säg färg..
sColor = Dropdownlistensnamn.SelectedValue;
// ger värdet för textbox, säg antalet.
iNumbers = textboxenantal.Text;
Vill du sen lägg till dessa i en databas eller något, kan du ju använda en "vb class" , jag använder cs som språk. Då kan du anropa din egenskapade klass/objekt. Säg klassen heter DAL och metoden heter AddToBasket i klassen DAL
Samma, men utdrag ur en knappclick-metod i item.aspx
// Skapar objektet mydb.
DAL mydb = new DAL();
// Lägger till den i ex. Kundvagnen.
mydb.AddToBasket(sColor,iNumbers,iProductNumber);
Flera produkter på en sida.. är väl lite krångligare, eftersom vi bara har ett formulär att arbeta med. Så då bör vi förmodligen använda kanske ett eget javascript, eller loopa igenom alla elementen och kasta ut värdet där ett selectedvalue finns. Kanske...
Finns nog olika sätt att lösa det på..
Bara du vet vilken dropdown som tillhör vilken knapp..
Har mest arbetat med att man haft den infon om antal och färg på en annan sida..
Sv:Web Server Controls från Class
Problemet ligger just i att flera produkter med tillhörande dropdownlists ligger på samma sida. Men då vet jag att det inte finns någon uppenbart enkel lösning som jag har missat.
Sidan som jag ska migrera är idag codad i "Classic ASP" så jag kan alltid använda samma metod på den nya sidan.