Hej. I .NET 2.0 startas AppDomain (miljön där applikationer körs) och därmed sessionerna om när man tar bort kataloger som ligger under din applikation. Ett sätt att lösa detta på är att använda en session state som är out-of-process eftersom default state för sessioner är InProc, vilket betyder att sessionerna lagras i minnet på webservern. Det är korrekt. I 2.0 kontrolleras vilka filer och kataloger som förändras. Är det mer än 8 filer (om jag inte minns fel) så startar iis:en om under vissa kataloger. Det är samma teknik som när web.config och din dll ändras i tidigare versioner. För den okunnige så verkar det svårt... Servernamnet är namnet, eller IP-adressen på din stateserver. I de flesta fall (där man inte vill dela sessioner mellan webservrar) är denna och webservern samma maskin, så localhost fungerar som servernamn. Verkar som tjänsten inte är startad på servern och jag har inte tillgång till den (webbhotell). Kollade med webbhotellet. Tjänsten är aktiverad men jag får felmeddelandet: Det felet uppstår oftast när tjänsten inte är startad. "localhost" kanske inte funkar pga nån säkerhetsgrej, testa 127.0.0.1 i stället? Det funkade inte att byta till 127.0.0.1.Alla Sessioner dör
Så fort jag kör Directory.delete() så dör även alla sessioner?
Inga felmeddelanden får jag och katalogen tas bort problemfritt.
Detta är lite kod:
If Directory.Exists(Server.MapPath("../kampanj/" & raknare & "/")) Then
Directory.Delete(Server.MapPath("../kampanj/" & raknare & "/"), True)
End If
//Danne
Sv: Alla Sessioner dör
Det finns olika varianter på out-of-process varav StateServer nog är den vanligaste (och enklaste) metoden. Rätta mig någon om jag har fel.
Kika mer på: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms178586.aspx
/DanneSv:Alla Sessioner dör
<sessionState mode="StateServer"
stateConnectionString="tcpip=SERVERNAMN:42424"
cookieless="false"
timeout="20"/>
Vad ska jag ange för Servernamn?
Obs! För att StateServer ska fungera måste tjänsten ASP.NET State Service vara startad på servern.
/DanneSv: Alla Sessioner dör
Finns det någon anledning att inte starta tjänsten?
Ska kolla med webbhotellet.
Tack för hjälpen
//DanielSv:Alla Sessioner dör
-----------------------------------------
Unable to make the session state request to the session state server. Please ensure that the ASP.NET State service is started and that the client and server ports are the same. If the server is on a remote machine, please ensure that it accepts remote requests by checking the value of HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\aspnet_state\Parameters\AllowRemoteConnection. If the server is on the local machine, and if the before mentioned registry value does not exist or is set to 0, then the state server connection string must use either 'localhost' or '127.0.0.1' as the server name.
-----------------------------------------
Kör:
<sessionState mode="StateServer"
stateConnectionString="tcpip=localhost:42424"
cookieless="false"
timeout="20"/>
/DanneSv: Alla Sessioner dör
Microsoft har en möjlig förklaring till felet på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;919080&sd=rss&spid=8940, men eftersom ditt webbhotell hävdar att tjänsten körs så har jag inga direkta förslag.
Någon annan på forumet?
Har ännu inte fått något svar från webbhotellet. Segt....
//Danne