Har precis lyckats exportera innehållet i en gw till excel och är mycket nöjd med det. Dock funkar inte åäö i HyperLinkFields. Hur löser man det? Det bästa vore om man i samband med exporten kunde ta bort länken och bara flytta över texten i fältet. Hej! Prova en annan charset, ex UTF-8 eller liknande och se om det blir skillnad. Japp, jag har försökt med UTF-8 men det vill sig inte ändå. Jag hittade lösningen. Ja jag får tacka jag också, jag såg aldrig att det blev ett svar på den här frågan.Gridview till excel - åäö blir fel för HyperLinkField
<code>
Sub doExcel(ByVal Source As Object, ByVal E As EventArgs)
GridView1.DataBind()
Dim tw As New StringWriter()
Dim hw As New System.Web.UI.HtmlTextWriter(tw)
Dim frm As HtmlForm = New HtmlForm()
Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel"
Response.AddHeader("content-disposition", "attachment;filename=ffm.xls")
Response.Charset = "iso-8859-1, windows-1252"
EnableViewState = False
Controls.Add(frm)
frm.Controls.Add(GridView1)
frm.RenderControl(hw)
Response.Write(tw.ToString())
Response.End()
GridView1.DataBind()
End Sub
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" DataSourceID="AccessDataSource1" AutoGenerateColumns="False" >
<Columns>
<asp:BoundField DataField="id" HeaderText="id" SortExpression="id" ItemStyle-Wrap="false" />
<asp:HyperLinkField DataTextField="Namn" HeaderText="Namn" SortExpression="Namn" DataNavigateUrlFields="id" DataNavigateUrlFormatString="visaffm.aspx?id={0}" ItemStyle-Wrap="false"/>
<asp:BoundField DataField="Fack" HeaderText="Fack" SortExpression="Fack" ItemStyle-Wrap="false" />
<asp:BoundField DataField="Uppdrag" HeaderText="Uppdrag" SortExpression="Uppdrag" ItemStyle-Wrap="false" />
<asp:BoundField DataField="Område" HeaderText="Område" SortExpression="Område" ItemStyle-Wrap="false" />
<asp:BoundField DataField="Basenhet" HeaderText="Basenhet" SortExpression="Basenhet" ItemStyle-Wrap="false" />
</Columns>
</asp:GridView>
</code>Sv: Gridview till excel - åäö blir fel för HyperLinkField
Har du hittat någon lösning på detta?
Jag har samma problem.Sv:Gridview till excel - åäö blir fel för HyperLinkField
Sv: Gridview till excel - åäö blir fel för HyperLinkField
Sv:Gridview till excel - åäö blir fel för HyperLinkField
Byt ut:
<code>
Response.Charset = "iso-8859-1, windows-1252";
</code>
Mot:
<code>
Response.ContentEncoding = Encoding.Unicode;
Response.BinaryWrite(Encoding.Unicode.GetPreamble());
</code>
Nu är detta ju C# men det går säkert att översätta till VB.Sv: Gridview till excel - åäö blir fel för HyperLinkField