Två frågor: Många intressanta frågor. Själv kan jag inte så mycket om det. Dock vet jag att windows streaming media server programvaran inte finns i windows 2003 web server edition. Sen pratar vi ju även bandbredd att kunna låta många hämta musik eller film. Jag har gjort en spelare i Flash, du kan titta på den här om du vill http://81.233.110.17/private/flash/flash4/flash4.aspx En sak att ta ställning till är exempelvis unicast eller multicast. Streaming vs vanlig är stor skillnad, främst i tankesättet.Streaming
- Vad särskiljer en streaming server ifrån en vanlig webserver? Självklart förstår jag att den hanterar strömmar av t.ex. musik men rent tekniskt / praktiskt vad är det för skillnader? Några saker att ta i beaktning när man skapar applikationer mot en sådan?
- Förslag på bra musikspelare som ska kunna erbjuda väldigt flexibla kodmöjligheter och kunna hantera playlists via XML. Mediaplayer, vad är för och nackdelar med det? Det bör finnas flash/asp.net spelare antar jag.
Jag har gjort sökningar men inte riktigt funnit något vettigt.
Vad har ni för förslag?Sv: Streaming
Sv: Streaming
Jag använder en XML-fil för att lagra informationen om låtarna i den.
Vad gäller skillnaderna på webserver och streamingserver tror jag är att man kan kontrollera strömmarna mycket bättre på en streamerver. Några saker man kan göra med en streamserver, Sända direkt, visa förinspelat innehåll enligt en tablå, video on demand, mm. jag är inte helt säker på detta, men det kanske hjälper dig vidare i alla fall.Sv: Streaming
Unicast innebär att man skickar ut EN ström som alla besökare kan se. Detta kräver minst bandbredd.
Multicast gör det möjligt för olika besökare att se olika strömmar. Detta gör exempelvis att en besökare kan se ett klipp från början istället för att tvingas in på den plats där strömmen för tillfället befinner sig. Detta kräver förstås antal användare * bandbredd för strömmen i total bandbredd.
Skum formulering där möjligtvis, hoppas att du förstår vad jag menar! :)Sv: Streaming
En 'vanlig' webbserver försöker ju i princip skicka all data så fort som möjligt till klienten, exakt när de enskilda paketen kommer fram är inte relevant, däremot att dom kommer fram.
En streamande försöker hålla dataströmmen konstant, (lämpligtvis ca bitraten på mediafilen), ett paket som kommer för sent är ungefär lika nyttigt som ett som inte kommer alls (sen finns det ju buffrar å sånt, men om vi bortser från det just nu). Därför används inte http heller, utan vanligtvis ett speciellt protokoll framtaget specifikt för streaming behov. typ RTP http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_Transport_Protocol, och RTSP http://www.rtsp.org/ som är ett styrprotokoll. RTP handlar om att skyffla data..