Jag försöker att skappa ett word dokument utifrån http://www.codeproject.com/aspnet/wordapplication.asp men det knasar sig: Du har nog missta raden: Tack Johan, men jag måste ha gjort mera fel, för jag får inte upp word. Det kommer du aldrig få. Detta öppnar word på servern (troligtvis dolt i bakgrunden). Det du kan göra är att redigera word-dokumentet, spara det och slutligen låta användaren ladda ner det och öppna i sitt likala Word. Men jag är ytterst tveksam till att du licensmässigt får göra det utan att garantera att alla som besöker siten har licens för Word. Denna applikationen som jag bygger skall enbart användas lokalt på min data. Word kan öppna HTML rakt av.. testa att byta namn på nåtdokument.htm till nåtdokument.doc och dubbelcklicka... så i en web-app kan du skapa html på servern och säga till klienten att det är word doc. Tack Ola, jag känner till det. Men det visade sig att min första tanke med att öppna Word kanske inte Skapa ett word-dokument via asp.net.
<code>
Word.Document oWordDoc = oWordApp.Documents.Add(ref missing, ref missing, ref missing, ref missing);
</code>
Error:
<info>
Error 1 Namnet missing finns inte i den aktuella kontexten
</info>
Några förslag?Sv: Skapa ett word-dokument via asp.net.
object missing = System.Reflection.Missing.Value;
/JohanSv:Skapa ett word-dokument via asp.net.
<code>
object missing = System.Reflection.Missing.Value;
Word.ApplicationClass oWordApp = new Word.ApplicationClass();
Word.Document oWordDoc = oWordApp.Documents.Add(ref missing, ref missing, ref missing, ref missing);
oWordDoc.Activate();
oWordApp.Selection.TypeText("tRubrik.Text");
oWordApp.Selection.TypeText("FreeTextBox1.Text");
oWordApp.Selection.TypeParagraph();
</code>
Min tanke är att jag skulle få upp word, som då är !ifylld" med text ifrån tRubrik.Text,
FreeTextBox1.Text och ifrån databasen. Vad missar jag?Sv: Skapa ett word-dokument via asp.net.
/JohanSv:Skapa ett word-dokument via asp.net.
Jag vet att man skall kunna öppna upp word på något sätt men jag kan inte hitta några kod-exempel.
[REDIGERAT]
Det var ju inte så svårt...
<code>
oWordApp.Visible = true;
</code>
Därimot så är det nog som så, att jag inte har någon nytta av detta. Den kod som jag generera och som
skulle skrivas ut via Word, innehåller en hel del HTML-taggar, och de visas just som HTML-taggar.
Jag får lösa det på ett annat sätt.Sv: Skapa ett word-dokument via asp.net.
Sv:Skapa ett word-dokument via asp.net.
var så effektivt. Jag lyckades ganska bra med att bara skriva ut mitt innehåll och det är tillräckligt bra
för mitt ändamål.