Hej! Nu är jag inte särskilt bra på detta men eftersom ingen annan svarat ska jag försöka mig på det. Om det är så att knappen alltid byter ut 7:an mot en 8:a skulle jag i så fall koppla knappen mot en Sub som byter ut SELECT-satsen i SqlDataSourcen. Då kan du i och för sig inte använda Update eller Insert i kontrollen.Anväda variablar i SqlDataSource : SelecteCommand
jag använder SqlDataSource för att visa och uppdatera min data i en gridview.
Jag undrar hur jag kan använda variablar i min select sats.
JAg har fårstått att jag definerar variablarna i en <SelectParameter>, men hur får jag in värderna där. PÅ min sida har jag två knappar som ge olika värden för b.Racenr=7"> det är 7:an som skall bytas mot 8:a beroende på vilken knapp man klickar på
Hjälp nån?
<code>
<asp:SqlDataSource ID="ds1" runat="server"
ConnectionString = "Server=(local);Database=ATG_Manager;Trusted_Connection=True;"
UpdateCommand = "UPDATE RACEINFO SET Tipscomment=@Tipscomment, cancelled=@cancelled, OwnTipDD=@OwnTipDD,StrikeDD=@StrikeDD where ID=@ID;"
SelectCommand = "SELECT A.ID,a.startnr, a.horsename,a.TIPSCOMMENT,a.CANCELLED, a.OwntipDD, a.StrikeDD FROM dbo.RACEINFO a, dbo.RACEHEADER b WHERE a.HEADERID = b.ID AND b.TRACKID='9' AND b.Racenr=7">
<UpdateParameters>
<asp:Parameter Name="ID" Type=Int32/>
<asp:Parameter Name="Horsename" Type="String" />
<asp:Parameter Name="Tipscomment" Type="String" />
<asp:Parameter Name="Cancelled" Type="Byte" />
<asp:Parameter Name="OwnTipDD" Type="Byte" />
<asp:Parameter Name="StrikeDD" Type="Byte" />
</UpdateParameters>
</asp:SqlDataSource>
</code>Sv: Anväda variablar i SqlDataSource : SelecteCommand
Dim SQLString As String
Sub byt_select(ByVal s As Object, ByVal e As EventArgs)
SQLString = "SelectCommand = "SELECT A.ID,a.startnr, a.horsename,a.TIPSCOMMENT,a.CANCELLED, a.OwntipDD, a.StrikeDD FROM dbo.RACEINFO a, dbo.RACEHEADER b WHERE a.HEADERID = b.ID AND b.TRACKID='9' AND b.Racenr=8""
ds1.SelectCommand = SQLString
Page.Focus()
End Sub
Om du däremot har ex en textbox där du anger vilket värde som Racenr ska ha borde detta funka
SelectCommand = "SELECT A.ID,a.startnr, a.horsename,a.TIPSCOMMENT,a.CANCELLED, a.OwntipDD, a.StrikeDD FROM dbo.RACEINFO a, dbo.RACEHEADER b WHERE a.HEADERID = b.ID AND b.TRACKID='9' AND b.Racenr=?"
<SelectParameters>
<asp:ControlParameter ControlID="TextBoxid" DefaultValue="" Name="b.Racenr" PropertyName="Text" Type="Int32" />
</SelectParameters>
Som sagt är jag inte vidara duktig på detta så ursäkta om detta inte alls hjälper dig.