Någon som har något tips på nån gratis server control att använda för ett bildgalleri? Jag önskar kunna lägg in en bildbeskrivning, vilket nästan alla saknar som jag hittat. Jag har ingen databas så datat måste sparas till fil, t.ex. i XML. Har letat runt mycket och inte hittat något vettigt som inte kostar pengar. Det optimala vore något färdigt där man kan ladda upp bilder, ta bort bilder, ange bildbeskriving osv i ett admingränssnitt. Sedan få tumnaglar och fullsizebilder med beskrivningen i andra änden. Albumonnet är det enda jag har hittat som har allt detta, men det är inte gratis. Jag har sett något liknande på CodeProject.com tidigare. Men det är faktiskt inte så svårt att koda ihop om man är lite bevandrad i .NET 2.0... Nope, jag har gjort en början där jag visar alla bilder visas som thumbnails, samt är klickabara för fullsize. Tanken var sedan att under varje thumbnail i admingränssnittet ha ett textfält och spara ner infon i en XML-fil per bild. Det lite kluriga är att få till det hela om det tillkommer och tas bort bilder på ett smidigt sätt, så fastnade lite där i hur jag skulle lägga upp det hela när någonting ändras. Måste ju jämföra med xml-filen mot hur det ser ut i directoryt för att se om något ändrats osv. Du kan ju spara filsökvägen tillsammans med kommentarerna i XML-filen: För att söka/hämta XML-data bör du kolla följande:Bildgalleri
Skulle vara skönt slippa koda hela denna del och spara mycket tid.
Tack på förhand!
//ChristianSv: Bildgalleri
Sv:Bildgalleri
Därför började jag kolla lite färdiga alternativ...
Det är det första projektet jag gör i just .NET, så det hade som Du skriver säkert gått betydligt smidigare om man haft mer erfarenhet av .NET 2.0.Sv: Bildgalleri
Pseudo:
<bild>
<sokvag>C:\minbild.jpg</sokvag>
<kommentar>En bra bild</kommentar>
</bild>
Då kan du hämta kommentarer utifrån filsökvägen.
Om du skapar en global.asax fil kan du se till att denna XML-fil rensas så att borttagna filers kommentarer tas bort vid applikationsstart.Sv: Bildgalleri
//För att hämta/bläddra igenom XML-data (för läsning)
XPathDocument
XPathNavigator
XPathNodeIterator
//För sökningar i XML-dokument
XPath-uttryck (kolla gärna www.w3schools.com/xpath)
Lycka till!