Hej! oj inte lite du ville ha :-)ADO.NET 2.0
Är det någon som har tips på en bok eller kanske en bra sida som förklarar vad alla dessa DataSet, DataTable, DataRow osv är... Eller jag vet väl iofs vad de flesta är, skillnaden mellan DataSet och DataTable är lite oklar. Men jag skulle gärna vilja se hur ni/nån använder dessa kanske en hel datalager-klass som exempel...?Sv: ADO.NET 2.0
Sök bara på ADO .Net 2.0 i Google så kommer du hitta miljarders artiklar.
Finns även en del ADO böcker, kolla adlibris eller amazon.
Kan kort säga att ett DataSet är en samling DataTables (0-*) och varje DataTabel har
DataRows (0-*). Det är lite som det låter Rows = rader, Tables = tabeller ungefär som
tabeller i Access eller SQL-Server. DataSet kan ses lite som Databasen i sig... Dvs kan
ha flera tables i sig, samt även kopplade relationer. DataSet är mer eller mindre en
In Memmory Database.
Det du bör titta på är DataReaders, då jag tror du kommer använda den mer än Dataset.
För det är inte så jätteofta du behöva ha datat i minnet och kasta runt det utan det mesta man
gör (beror ju på system) är läsa data och visa data en gång. Dvs Read only... DataSet skall du
använda om du skall göra mkt mer än bara läsa och presentera data. Ex skicka det mellan objekt
hålla det i tillstånd, bläddra fram och tillbaka i dess data m.m.
mvh Johan