Hej, Vad menare du med att starta en Webservice? Ett vanligt anrop? Jag är förmodligen otydligt eftersom jag inte riktigt vet vad jag pratar om... Tror nog det är enklast om webbservicen är "uppe" hela tiden. Menar du att någon klient på en annan dator ska anropa webservicen som i sin tur ger kommandon till applikationen som körs på servern? Om det är så, varför kan inte webservicen utföra arbetet direkt?Starta WebService från applikation
Är det möjligt att skapa och starta en WebService från en applikation på servern?
Jag vill helt enkelt starta ett program som hanterar den data som kan skickas in via webservern och vill av olika anledningar inte spara den i en databas.
Mitt försök ser ut så här:
Huvudprogrammetusing System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
namespace WebServiceServer
{
class MainProgram
{
static void Main(string[] args)
{
Bridge br = new Bridge();
char ch;
Console.Write("Press a key followed by ENTER to exit: ");
ch = (char)Console.Read();
}
}
}
Mellansteget Bridgeusing System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
namespace WebServiceServer
{
class Bridge
{
public WebService srv;
public Bridge()
{
srv = new WebService();
}
}
}
WebServiceusing System;
using System.Web;
using System.Web.Services;
using System.Web.Services.Protocols;
using WebServiceServer;
[WebService(Namespace = "http://tempuri.org/")]
[WebServiceBinding(ConformsTo = WsiProfiles.BasicProfile1_1)]
public class WebService : System.Web.Services.WebService
{
Bridge br;
public WebService(){
}
[WebMethod]
public string GetData()
{
return "OK";
}
}
Kompilerar fint och verkar ju fungera fint....men sen då?
Kan jag överhuvudtaget nå WebServicen nu eller är jag helt ute och cyklar?
Sv: Starta WebService från applikation
/JohanSv:Starta WebService från applikation
Jag har förstått det såhär:
När jag skapar en webservice i VS skapas en .asmx fil som jag kan lägga i www-roten och sedan testa anrop från en vanlig webläsare...det verkar fungera fint(iallafall med emulatorn som används när man kör i VS)...
Nu vill jag istället generera en körbar fil att använda på servern...när jag startar denna är tanken att en eller flera webservices skapas/aktiveras och kan användas för att ge programmet kommandon(eller egentligen anropa web-metoder där olika kommandon utförs).Sv: Starta WebService från applikation
Du kan ju alltid låta en av metoderna i webbservicen fungera som
en av/på knapp för de övriga metodernas funktionalitet.Sv: Starta WebService från applikation
/Johan