Hej, Det beror väl hur pass viktig information som sparas och hur skyddad man vill att den skall vara. Men hur som helst det säkraste är att skicka inloggningsrequesten över ssh. Läs gärna om Forms Authentication på MSDN. ASP.NET 2.0 har ett komplett ramverk för att hantera autentisering. Vilka sidor som ska skyddas, samt vilken sida som är inloggningssidan, ställer du enkelt in i web.config. Haller helt med foregaende talare. http://www.asp.net/learn/videos/view.aspx?tabid=63&id=45 Om jag ska lagra ett lösenord (15 tecken) krypterat i databasen, hur lång varchar måste man då ha i databasen?Inloggning
Jag ska göra ett webbgränsnitt mot en databas där man som användare ska kunna göra inloggningar. Användarna finns registrerade i databasen.
På startsidan ska man ange loginnamn och lösenord, sen ska det finnas en inloggningsknapp. När man ska logga in ska man komma till "Mina sidor", ungefär som på www.internetkassan.nu/htf.
Vilket är det smartaste och säkraste sättet att gå till väga för att göra denna inloggning (samt komma till en viss sida när man loggat in)???
Mvh Per NSv: Inloggning
Men annars kan man lite enklare skicka informationen som md5-kodat eller sha1-kodat för att gör lösenorden lite säkrare när man skickar dem, gärna att de är sparade i databasen i något av de två nämnda formaten.
Sen är det juh en valfrihet om man vill använda cookies eller sessions. Men försök åtminstone koda informationen som sparas i cookies eller sessioner för att hindra att otillgängliga fiskar fram de när den skickas mellan klient och server.
Eller vad säger ni andra? Sv: Inloggning
När du autentiserat din användare (genom att kolla användarnamn och lösenord mot databasen) kan du enkelt säga till ASP.NET att användarens inloggningsuppgifter är godkända. En cookie som hanterar sessionen kan då skapas av Forms Authentication-API:t, vilket gör det enkelt att ordna med utloggning, time-outs etc.
Lycka till!Sv:Inloggning
Ska du gora det i ASP.NET 2.0 sa anvand de inbyggda verktygen, du har ju tillochmed en fardig inloggingskontroll som du kan customisera som du vill.Sv: Inloggning
Titta på ovanstående video, kanske kan den ge dig lite tips om hur du skall komma igång.
Mvh
AndersSv: Inloggning