Hej alla,Bind data till dropdown i datagrids editera-läge...
Jag kör asp.net 1.1/vb.net och ms access. Jag kör inte Codebehind
Har en datagrid som jag fyller med bilder och dess tillhörande fält (vilket auktionsdatum de tillhör och beskrivning av bild). Nu finns funktion för att radera poster och editera poster. När man går in i editera-läge så blir både auktionsdatum och bildbeskrivning textboxar där du kan ändra informationen.
Men jag vill ju göra det idiotsäkert, därför vill jag att tidigare inlagda auktionsdatum i editera-läge kommer upp i en dropdown istället för textbox. Användaren ska alltså bara kunna knyta posten till redan registrerade auktionsdatum.
Jag har använt mig att denna kod för att få in en label för datumet när datagrid är i visningsläge och en dropdown när datagriden är i editera-läge:
<asp:TemplateColumn HeaderText="Rubrik">
<ItemTemplate>
<asp:Label id="ru" runat="server" text='<%#Container.DataItem("tbl_kalendarium.tbl_kalendarium_id")%>'>
</asp:Label>
</ItemTemplate>
<EditItemTemplate>
<asp:dropdownlist id="test" runat="server" DataTextField='<%#Container.DataItem("tbl_kalendarium.tbl_kalendarium_id")%>' DataValueField='<%#Container.DataItem("tbl_kalendarium.tbl_kalendarium_id")%>' />
</EditItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
Det blir en dropdown när jag går in i editera-läge. Men jag vet inte hur jag ska kunna binda data till denna dropdown. Nu blir den bara tom i editeraläge. Alltså:
1. Hur binder jag data till dropdownen i editera-läge
2. Hur fånger jag in valet när användaren trycker på spara?
Scenario i visningläge:
Bild | Beskrivning | Datum
X Ett bord 2007-02-22
Scenario som jag vill ha det i editeraläge:
X Ett bord____ 20007-02-22 (förvalt men i en dropdown som jag kan byta till andra inlagda datum)
Tack på förhand,
mvh Björn