Jag har en textbox som jag använder vid sökningar. När sidan laddas om skulle jag vilja att texten i textboxen som jag sökt på markeras (så att jag snabbt kan göra en ny sökning med ny text). Vad skriver jag i PageLoad för att få till det. kolla in den här länken. Jag var på den sidan och kollade också men förstod inte riktigt hur jag skulle få det att fungera. Jag skriver i VB och använder inte codebehind. <code> Ursäkta att jag inte svarat på detta men jag fick lägga det åt sidan ett tag. Har nu testat men får det tyvärr inte att funka. I Page_Load ligger Om du gör en view source på din sida, heter textboxen som du vill sätta fokus i TextBox3? ASP.NET har ju en tendens att sätta sina egna namn på kontroller när dom väl renderas på sidan. Om det är så att kontrollen inte heter TextBox3 så får du registrera SetSelected-scriptet från din VB-kod och använda dig av TextBox3.ClientID för att få fram vad textboxen verkligen heter. Jodå, den heter faktiskt TextBox3. Döpte alltid om kontrollerna förut men gör det allt mer sällan. Om du testar att ha följande kod istället när du försöker leta upp dit textbox: Tack så hemskt mycket för dina försök att hjälpa mig. document.getElementById...osv är JavaScript och koden jag menar att du ska byta ut är följande: Lägg följande tag i head tagen i html koden: Jamen detta är ju strålande. Ett stort tack till er alla som hjälpt till här. Hur mycket jag än vill kommer jag aldrig att bli särskilt kodkunnig och därför är såna här fourm en enorm hjälp för mig.Markera text i en textbox
Sv: Markera text i en textbox
http://www.thescripts.com/forum/thread288734.html
vill du att allt ska stå i codebehinde så får du googla på: RegisterClientScriptBlock
Tjosan!Sv:Markera text i en textbox
Added this to the codebehind load of screen:
txtSearchText.Attributes.Add("onfocus", "SetSelected();")
Ska jag då lägga det i Page_Load? Testade det och fick inga felmeddelanden.
Then add this to the html of the aspx page:
function SetSelected()
{
document.Form1.txtSearchText.select();
}
Det är väl C# så jag använda en kodkonverterare som förslog följande
<code>Private Function SetSelected() As function
document.Form1.txtSearchText.select
End Function</code>
La det mellan script-taggarna och då klagade VS på function - Keyword does not name a type och document - Name 'document' is not declared.
Självklart bytte jag ut txtSearchText mot namnet på min TextBox.
All fortsatt hjälp mottages mycket tacksamt, har, som ni förstår, mycket begränsade kodningskunskaper.Sv: Markera text i en textbox
function SetSelected()
{
document.Form1.txtSearchText.select();
}
</code>
Detta är java-script inte C#. Lägg denna koden mellan <HEAD></head> i HTML (ASPX) file så borde de funka fint.Sv:Markera text i en textbox
TextBox3.Attributes.Add("onfocus", "SetSelected();")
TextBox3.Focus()
och i HEAD
function SetSelected()
{
document.form.TextBox3.select();
}
men ff hamnar bara markören i TextBox3, texten markeras inte. Får väl acceptera att det inte gick att lösa eller har någon annan nåt förslag på lösning.Sv: Markera text i en textbox
Sv:Markera text i en textbox
Sv: Markera text i en textbox
document.getElementById('TextBox3').select();
Har gjort en minimal testsida och den funkar bra.Sv:Markera text i en textbox
När jag lägger raden
i Page_Load klagar VS på att: "Name 'document' is not declared" och att "Expression expected" mellan d och vänsterparentesen efter getElementById.
Att docment inte är deklarerad dyker också upp som felmeddelande om jag försöker köra koden.Sv: Markera text i en textbox
function SetSelected()
{
document.form.TextBox3.select();
}
Om du byter ovanstående till nedanstående så funkar det kanske bättre:
function SetSelected()
{
}Sv: Markera text i en textbox
<script type="text/javascript" >
function SetSelected(ctrl)
{
ctrl.select();
}
</script>
Du använder sedan följande kod för att markera texten:
Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
TextBox3.Attributes.Add("onfocus", "SetSelected(this);")
TextBox3.Focus()
End Sub
Slipper du krongla med namn.
Sv:Markera text i en textbox