Jag har nu under ca 3 veckor suttit och pluggat ASP.NET på egen hand för att lära mig och sedan nyttja detta till att bygga en webshop. Jag börjar så smått irritera mig på att det är svårt att lära sig det grundligt. Mestadels kanske detta beror på att boken jag köpt (ASP.NET 2.0 for beginners från Wrox) är fruktansvärt opedagogisk och innehåller mängder med felstavningar både i text och kod. Men det känns även som att Visual Studio gör mycket i bakgrunden som man inte har koll på, detta gör att man inte lär sig ordentligt och det känns som att det kan bli en säkerhetsrisk längre fram. Det finns inget givet svar på vilket programmeringsspråk du ska välja. Välj det som du kan bäst och din omgivning kan hjälpa dig med vid behov. Enklare att programmera (för den som har programmeringskunskap), Jag har en bok som heter "Murach's asp.net 2.0 web programming with C# 2005". Den tycker jag är bra. Varför ska man lära sig ASP.NET 2.0?
Vad jag undrar är, vad är egentligen fördelarna med att köra ASP.NET istället för PHP?? är det bara att det är enklare eller finns det överhuvudtaget någon vettig anledning varför jag ska fortsätta lära mig och inte gå över till PHP 5 istället??Sv: Varför ska man lära sig ASP.NET 2.0?
Jag har gått från PHP till ASP.net/C# av en enda anledning och det är för att jag arbetar med det sistnämnda på jobbet och har helt enkelt haft mer tid att lära mig det bättre än php.
Nu tycker jag att jag har bättre översikt med .net än php eftersom jag har byggt upp olika bibliotek och klasser som jag kan återanvända men samtidigt hade jag det är php också.
Du ska inte välja .net för att du måste utan för att du tycker det är mest lämpligt. Om du inte gör din lösning snabbare i .net än i PHP ser jag ingen anledning att du ska lära dig ett nytt språk bara för att. Men om du har nytta av .net i framtiden i skola / jobb etc så är det ju alltid roligt att lära sig fler språk :)
Jag har läst boken du sitter med och jag klarade inte av den heller för jag tyckte den var för lätt, eller gick för långsamt fram eller vad man ska säga. Jag har lärt mig genom att programmera olika saker istället och googlat en massa :) Numer har jag gått över till "Advanced"-böcker för att få slippa allt svammel.Sv: Varför ska man lära sig ASP.NET 2.0?
bättre verktyg, och bättre prestanda i ASP.NET jämfört med PHP.Sv: Varför ska man lära sig ASP.NET 2.0?
En annan bok som dock behandlar .net 1.1 är Sams: "lär dig asp.net på 3 veckor". Trots att den behandlar 1.1 så tycker jag där finns en hel del relevant fortfarande.