Har ett projekt i Smart Client Software Factory där jag vill ha en inloggning. Okej, har implementerat lösningen och det verkar fungera som det ska. Väldigt smidig lösning på det stora hela.Använda ASP. NET Membership som inloggning och autentisiering
Upplägget är tänkt så att användaren loggas in automatiskt via WindowsPrincipal, men roller och liknande skall hämtas från en SQL databas, kan även komma att behöva bygga ut systemet senare mot ett webbgränssnitt så Windowsautentisiering kan inte vara enda lösningen.
Nu funderar jag på att använda mig av ASP .NET Membership provider och låta denna sköta autentisiering och då över en webservice.
Har inte grävt ner mig så djupt i denna lösning än men den verkar väldigt smidig och genomtänkt även om det blir en del grejer där som inte kommer att användas.
Är det vettigt att utnyttja denna, någon som provat mot en windows applikation.
Skall man kanske knacka ihop en egen lösning istället och sköta autentisiering manuellt?
Ventilera =)Sv: Använda ASP. NET Membership som inloggning och autentisiering
En annan grej jag undrar över är om man vill att användaren skall loggas in automatiskt via det användarnamn som användaren loggade in sig med i windows, hur går man då tillväga.
Nu har jag ju användarna i SQL databasen och skapar anvädare till ASP .NET strukturen som skapats där. Men om jag vill att anvädaren istället skall loggas in via sin windowsinloggning, kan man på nåt sätt samköra dessa så att anvädaren får rätt roller och autentisiering från aspnetdb.
Måste jag då lägga in användaren dels som en "skapad" anvädare och dels som en Windowsanvändare, fast då utan lösenord och endast för kopplingen mot att han finns som användare för systemet och har dessa roller...
oj det där blev nog obegripligt.... nåja