Någon som vet hur man döljer meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net? Det enkla svaret är att man inte gör det. Webbläsare har full rätt att skita i det, ofta kan man som användare ange att man verkligen ska skita i det. I IE7 ska det tydligen vara så att många saker inte går att stänga av öht. Då måste Lawson (före detta Intentia) vara idioter eftersom de just gör så med senaster versionen av MOVEX, heter numera M3. Ett av marknadens större affärssytem som numera är javabaserat och använder webbläsare t.ex. IE för att bara visa ett fönster där de kör applikationen med hjälp av webbläsaren. Ja, som sagt, du kan ju göra ett försök med window.open(), och det kommer nog funka i IE6. Sen finns det inga andra garantier, utan du kan anta att det inte funkar i FF eller IE7 (även om en del grejer säkert funkar). Vi är många som ogillar den typen av applikationer... Vad är felet att använda en webbläsare till att köra en applikation när man kan öppna nya fönster som har alla knappar man önskar för att söka på webben? Syftet med att inte tillåta någon webapplikation att dölja menyerna gissar jag är att förhindra att man kan få en websida att se ut som någon annan applikation. Gör man det kan man lura användaren att tro att det är t.ex. word man har framför sig. Men gör ett försök med window.open(), då. Men vana användare kommer att irritera sig på att du sätter dig över dem och avgör vad som behöver vara framme, när de mycket väl kan dölja grejerna själva. "Gör man det kan man lura användaren att tro att det är t.ex. word man har framför sig. " Ja, men tanken slog dig inte att det kan missbrukas? Javisst, vad kul det kunde vara att lura massa användare. Är du verkligen så jävla naiv? Vill man verkligen luras så går det säkert med massa spärrar. De som vill göra så gör det på sitt sätt. Nu är det ju inte så att du måste ha Arkivmenyn osv (inte ännu vad jag har sett). Det viktiga ur säkerhetsaspekt är adressfältet och vad jag har sett verkar det med all rätt vara svårt att dölja det i IE7. > Nu är det ju inte så att du måste ha Arkivmenyn osv (inte ännu vad jag har sett). Det viktiga ur säkerhetsaspekt är adressfältet och vad jag har sett verkar det med all rätt vara svårt att dölja det i IE7.Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Eller gör man det med javascript?
Behöver man göra något för att sätta på det igen så att inte alla sidor blir sådan därefter?
mvh RolandSv: Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Det aningen mindre enkla svaret är att du gör det via javascript med window.open. Kanske finns någon egenskap för window också. Men som sagt - inte mycket nytta med det.Sv:Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Fungerar faktiskt jättebra och bli på så sätt ett Windowsliknande fönster och kör då ett webbsystem.
Genom detta så utnyttjar man större del av fönstret och slipper 1/5 dels bortfall som kan användas till applikationen i stället.
Eller så har jag missuppfattat det helt och är då mycket tacksam för bra tipps.
mvh RolandSv: Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Om inte annat så kan väl användare själva fixa det.Sv: Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Sv:Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Syftet är ju ändå att köra en applikation via webben och då gäller inte de vanliga funktionerna som t.ex. IE använder. t.ex. Fram, bak hem mm. Jämför med att köra något likanande Excel, Word, MS Project i en webbaplikation. Bygger man upp något sådant så blir det två olika rader med rullgardinsmenyer (Arkiv, Redigera osv) Två rader med snabbknappar osv Två olika statusrader. En för aplikationen och en för IE.
Knappast enkelt för användaren.
/JohanSv: Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
oops
Det var väl det som var syftet att köra en applikation åt användaren via webben och man har de verktyg framme som hör till aplikationen.
Alltså inte två rader med menyer mm
/RolandSv: Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Man kunde kanske lägga till lite extra menyer och massa knappar som inte har någon nytta för applikationen.
Tänk att sedan lura dem med att det är en användbar applikation som ser ut som de är vana vid från Windows världen, typ Ms Project eller Word och att ingen skulle fatta att de faktiskt kunde nå den överallt där de hittade en dator kopplad till Internet.
Jösses vad blåsta de skulle bli.
Och sedan kunde vi sitta där och garva gott åt dem. hi hi hi
/RolandSv: Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Någon skulle kunna lura folk att det är en inloggningsruta till windows (inloggningssida till hotmail, internetbank, etc., etc.) de har hamnat i, och eftersom det inte finns något som tyder på att det faktiskt är en webbläsare märker de det inte, utan skriver in inloggningsuppgifter.
Eller så skulle man kunna göra något som ser precis ut som ett befintligt ekonomiprogram, och eftersom inga indikationer finns, så skulle man kunna få ett annat företags ekonomiska uppgifter trevligt skickat till sig i ett mail.
Eller om vi säger så här: Vad du än gör på din dator i applikationer skulle någon potentiellt kunna lura dig att det är.Sv:Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Vem har glädje av att när man är inne i en applikation som man tidigare bara gjorde för nätverk och då kunde använda fönstret till det som hör till applikationen. Då har man inget behov av den vanliga IE raden "Arkiv, Redigera..." osv. Utan då vill man ha menyn för applikationen med dess "Arkiv Redigera..."
Fatta alltså att det inte handlar om att luras eller råka lura någon utan att kunna använda Internets nätverk till att köra applikationer med. Jag tror inte folk är så blåsta som du verkar tro. Det handlar om att bygga funktionella applikationer
<b>Fatta alltså att det inte handlar om att luras eller råka lura någon utan att kunna använda Internets nätverk till att köra applikationer med.</b>
Bara för att du har goda avsikter betyder det ju inte att alla andra har det?
<b>Jag tror inte folk är så blåsta som du verkar tro.</b>
Det tror jag... Kan man få att lämna ifrån sig lösenord med ett dåligt maskinöversatt mail kan man nog åstadkomma betydligt mer med en prydlig websida man inte ser adressen till.
/JohanSv:Dölja meny, toolbar och statusfält i Internet Explorer via asp.net
Jag älskar det, har längtat efter det i många, många år. Nu väntar jag bara på att de tar bort skrivskyddet på den textrutan, tar bort låsningen så man kan ändra storleken på de popuper som är låsta, samt börjar visa menyn i popuper :)