Ny på detta. wdsl beskriver bara gränssnittet för din webtjänst. Har laddat ner den, men det verkar inte finnas ngn koppling till wsdl. Förresten, förstår inte rikigt hur du anropar den. Webservices anropas alltid genom .ASMX-filer... Dev-servern behöver inte laddas ned, det är den som (per default) körs när man trycker på "Play"-knappen i Visual Studio 2005. Den gör det enkelt att debugga webbsidor, web services, handlers och allt annat som exekveras genom CLR:en. Det som slår mej först och främst är att du frågar om SOAP Toolkit år 2007, då det säkert gått 7 år sedan det lanserades. Sedan SOAP Toolkit släppts så har Microsoft släppt nya teknologier för Web Services (ASMX, .NET Remoting, WCF). Jag föreslår att du lämnar SOAP Toolkit och börjar jobba med Windows Communication Foundation istället. Där kan du hosta dina tjänster i andra processer än IIS och behöver inte ha den lokalt.webtjänst
Tidigare har vi använd dcom lösningar för distribuerade applikationer. Det blir problem redan i interna nätverket i och med brandväggar.
Nu har jag installerat soap toolkit 3 och gjort en liten dll som jag sedan kört genom soap toolkitet. Soap toolkitet har genererat en massa filer, så att min webtjänst t ex heter soaptest.wdsl. Som jag fattat det är det denna jag skall anropa från klienten.
Sen kommer problemet.
Jag har sparat ner filerna till en katalog på min dator - dvs localhost.
Jag går in och försöker anropa tjänsten (skall bara returnera "hej" i detta läget).
Får en hel drös fel, mest frekvent är fel 5050.
Har ingen webserver på min dator, iis är deaktiverat och vi får inte köra det internt.
Måste jag ha en webserver för att kunna köra denna typ av lösningar, räcker det inte med att jag gör share på foldern där wdsl filerna och allt ligger?
Finns något alternativ till IIS, typ ngn express version från microsoft så man i alla fall kan testa att kopplingen funkar..? Om man nu måste ha en webserver överhuvudtaget, vad vet jag.Sv: webtjänst
Som jag förståt det är det vanligast att man har en HTTP(webserver) mellan.Sv:webtjänst
Finns några gratis webservers som stödjer soap man kan ladda ner?
IIS kan jag som sagt inte installera..Sv: webtjänst
Sv: webtjänst
BTW En .wsdl fil beskriver en web service (dvs adress, binding, contract).
Läs mer på http://wcf.netfx3.com/