Hade tänkt byta ut min ramlayout mot en MasterPage-lösning. Undrar då om några saker. Tanken är att MasterPage:en i stort sett bara ska innehålla en logo och en meny. De exempel jag sett har alla använt en SiteMapPath och en Menu/TreeView för att bygga menyn och alla sidor ligger i samma mapp. Mitt problem är att många av alternativen i menyn kommer att peka på filer som finns i subdomäner. Skulle det funka? Har provat att göra en vanlig länk från en MasterPage till en subdomän som skulle öppnas i min contentplaceholder men fick inte till det. Hur skriver man en sådan länk? En Master Page är en mall för Content Pages. Content Placeholders används för att peka ut områden som ska avvika från mallfilen. I dessa öppnas inga sidor, istället skapar man Content Pages i vilka man skriver in XHTML i Content Placeholder-kontroller. Tack så mycket för svaret. Du menar alltså att MasterPages inte är någon bra lösning om jag vill ha samma funktionalitet som jag nu har med mina frames? Det var ju synd. Tillbaks till ruta 1 alltså. Frames är i regel inte någon bra lösning för publika webbplatser, dock finns det användningsområden inom framförallt webbapplikationer. Om du vill uppdatera ett visst område kan du dock använda user controls som laddas dynamiskt. Du kan då använda PlaceHolder-kontroller för att lägga till user controls beroende på vad du vill visa. Glöm inte att lägga till dom i OnInit-eventet bara! :)Frågor om MasterPage
Sv: Frågor om MasterPage
Man byter alltså inte ut enskilda områden, man navigerar mellan kompletta sidor som har visst innehåll gemensamt (exempelvis logotyp och menyalternativ).
Det fungerar alltså INTE som frames.Sv:Frågor om MasterPage
Sv: Frågor om MasterPage