Hej Allt är möjligt i dot.net! (Hallelulja) Amen Tyvärr tror jag inte att jag kan hjälpa dig, då jag är sopig på port <b>En Webservice a' la dot.net tror jag inte är lösningen Svar till Gus,Ny webservice
Sitter på min kammare och funderar på att skapa en webservice.
Bakgrund: Jag har ett system som spottar ur sig information i xmlformat till en viss Ipadress och till ett visst portnummer. Där finns en service som lyssnar och formatterar och skickar iväg informationen (3:e parts service). Dock är det så att jag skulle ha nytta av att kunna dela ut den informationen, bla kan den mata med information om vad som spelas just nu i systemet.
Tanken är att skapa en service som lyssnar på en port på en ipadress och sen mutiplicerar ut den till fler portar och ipadresser.
Tänkte skapa den i .NET eller är det smidigare med något annat? Finns det något tips om man ska tänka på något speciellt?
Mvh SaraSv: Ny webservice
Har lite svårt att fatta exakt befintlig konfiguration bara?
För mig ser problematiken ut att vara mer nätverksteknisk.
några frågor:
Ska 3:e part komponenten finnas kvar parallellt?
Varför vill du "multiplicera" till flera portar?
mvh GottfridSv:Ny webservice
Jo så här ser det ut idag. Vi har en "feed" med xml information om nya events som ska spelas, dessa events ligger i en "logg" en spellista. De har tider för uppspelning men stämmer inte alltid då en del event inte har någon fast längd så man kan säga att tiderna är ungefärliga.
Informationen i "feeden" kan användas i flera olika syften, dels för att informera om nuvarande och nästa event, och den används som matchningslista för en nedladdningstjänst. Applikationen som skickar ut klarar bara att skicka till en ipadress och till en port.
//SaraSv: Ny webservice
kommunikation. En Webservice a' la dot.net tror jag inte är lösningen
i detta fall, då den inte kommunicerar direkt med ip-adresser/portar
utan bara tillhandahåller metoder "on request". (inget pushande alltså)
nån annan som vet?Sv:Ny webservice
i detta fall, då den inte kommunicerar direkt med ip-adresser/portar
utan bara erhåller metoder "on request".</b>
Men en webbtjänst kan även anropa andra webbtjänster och komponenter. Så det är fullt möjligt att programmet som är låst till en ipadress skickar ett request till en webbtjänst och att den sedan anropar de övriga webbtjänster mm som behövs.Sv: Ny webservice
Förvisso, men det Sara frågade efter va:
"Tanken är att skapa en service som lyssnar på en port på en ipadress och sen mutiplicerar ut den till fler portar och ipadresser."
Visst kan man inkoperera en webservice som du säger, men det löser inte biffen i detta fall.
Tjosan