Hur gör man ett installationsprogram för flera applikationer? Njae, bättre lösning är nog att använda nån så kallad bootstrapper för att köra flera msi installationer. Licensvalideringen kan du författa som en custom action som du inkluderar i WiX setupen. Notera dock att detta inte är en 100% säker lösning eftersom det i princip är möjligt att fiffla om i msi:n för att kringgå detta. Lite förtydligande. Jo, men du behöver ändå nån sorts frontend, bland annat pg.a. att installera en msi från en annan msi är deprecated. Men eftersom du säger att du vill kunna välja vad du vill installera, behöver du antagligen göra den själv.. Titta på inno setup och IS tools Har kollat lite på inno setup tidigare. Kan mycket väl gå att göra detta i Inno. Känns dock som om man måste vara lite mer inkörd på Pascal för att lyckas. Med is tools/inno setup kan man göra väldigt mycket. Man kan t ex köra MSI:er och på så sätt installera .NET framework utan att användaren behöver klicka igenom något. (Förutsatt att användaren har tillräckliga behörigheter). Man kan också läsa från och skriva till registret. Men ska man göra sådana saker så måste man ta sig lite tid att lära sig programmet och pascal scripting. För ett enstaka installationsprogram kanske det inte är värt tiden. Hur gör man ett installationsprogram för flera applikationer?
Jag har två windowsapplikationer samt en webb applikation, och en databas som jag vill installera.
Jag skulle vilja att allting låg i samma installationsprogram.
Förutom att allt ska ligga i samma installationsprogram, så vill jag ha jag ha en licensvalidering där valideringen sker via webservice i installationsprogrammet.
Valideringen ska vid korrekt licenskod ladda ner en licensfil och lägga den i databasen.
Hur går jag tillväga för att åstadkomma detta?
Har försökt göra detta i WIX men har kört fast lite vid uppdatering/ändring av installationen.
Funderar även på om det är rätt att gör det i WIX då allt läggs som en applikaton i ”Add or remove programs”.
Jag funderar nu på att göra ett eget ”User interface” som drar igång separata MSI filer gjorda för varje del av installationen och skicka ”Destination directory” etc. som inparametrar till dessa.
Jag funderar på om detta är rätt väg att gå? Om inte. Hur går jag tillväga?
Editerad:
Man ska kunna välja om man vill installer bara någon windowsapplikation eller webbapplikation och databas. Licensfilen som laddas ner måste finnas för att köra applikationerna. Om man väljer att bara installera windowsapplikationer så måste man ange sökväg till webbserver i installationen.Sv: Hur gör man ett installationsprogram för flera applikationer?
Lite förtydligande
Man ska kunna välja om man vill installer bara någon windowsapplikation eller webbapplikation och databas. Så någon form av userinterface behöver jag.
Licensfilen som laddas ner måste finnas för att köra applikationerna. Så om man fifflar med MSI filen spelar ingen större roll. Dvs man kanske kan installera applikationerna men inte använda dom.
Licensilen kommer att finnas i många olika varianter och styr i vilken utsträckning applikationerna får användas.Sv: Lite förtydligande
Och det verkar ju som du har licenshanteringen under kontroll...Sv:Lite förtydligande
http://www.jrsoftware.org/isinfo.php
http://www.istool.org/default.aspx/Inno Setup
Har även kollat lite på NSIS.
Båda verkar helt ok om man vill installera en applikation, med en eller flera "features". Problemet är väl att få in flera applikationer i samma installation.Sv: Inno Setup