Jag vill bygga mig ett eget framework med funktioner som databasanrop mm, för att förenkla kodningen i framtida applikationer. Hittar dock ingen litteratur om detta eller artiklar på nätet (förmodligen för att jag inte vet vad jag ska söka på:-) ). Någon som har några tips och tricks? Pratar vi utifrån en egen editor med endast egendefinierade metoder eller Jag var ganska otydlig, ska se om jag kan förtydliga mig lite: Finns inte dot.net på klient datorerna? Jodå, .net måste finnas, det här är något helt annat. alltså, du vill i princip göra en dll med varierande utilities ? Ett sätt är ju att göra en class, med metoder som tar emot dina parametrar och returnerar relevant data. Ok! Då är jag med dig Kent. Microsoft har byggt det du söker: Tack för svaren. Det är förmodligen en dll jag är ute efter. Men... DLL:ens källkod visas inte om det är själva dll:en du refererar i projektet. Att det är möjligt att återskapa källkoden utifrån dll:en är en annan sak. Förstod jag frågan rätt? Du vill bygga ditt eget klassbibliotek !Bygga eget framework, vb.net
Sv: Bygga eget framework, vb.net
i Visual Studio med kompletterand egendefinierade metoder?
berätta lite mer om användarmiljön.Sv:Bygga eget framework, vb.net
Jag vill bygga ett framework med inbyggda metoder för tex. databasanrop, exempelvis en funktion i mitt framework som tar emot lite parametrar, och returnerar ett dataset. Detta framework måste sen installeras på dom maskiner där mina applikationer ska köras.
När jag kodar framtida applikationer behöver jag inte skriva hela koden för att hämta ett dataset, för då ligger dessa funktioner färdiga i mitt installerade framework, som jag har importerat i koden.
För att göra ett databsanrop så så skickar jag bara med nödvändiga parametrar till funktioner i mitt framework.
Ser mitt framework som en färdig klass fylld med användbara funktioner.
Hoppas jag lyckades förklara vad jag är ute efter...?
Kodar i Visual studio 2005Sv: Bygga eget framework, vb.net
Ska du inte använda dig av nån typ av befintligt runtime bibliotek där?Sv:Bygga eget framework, vb.net
Se det som typ en include-file där du har funktioner som du använder ofta, för att slippa skriva dom flera gånger. När du vill göra något i ditt program så anropar du färdiga funktioner i din include-file.
Som .net Framework: man fixar ju inte stränghanteringen själv, utan man anropar tex funktionen substring i .net framework, och skickar med nödvändiga parametrar. Sen sköter .net framework själva kodningen. Vi bara tar emot vad funktionen i frameworket returnerar.
Jag vill alltså skapa ett ställe där det finns en massa färdiga funktioner, ett framework fyllt med färdiga saker som jag använder mig ofta av: när jag hämtar ett dataset i mitt program behöver jag inte skriva 10 rader kod, utan då anropar jag en funktion i mitt importerade framework som sköter det åt mej, och returnerar tex ett dataset till mig.
Förmodligen är jag i fel forum också:-). Kanske mer hör hemma i vb.net-forumetSv: Bygga eget framework, vb.net
Sv: Bygga eget framework, vb.net
Kompilera den som en DLL.
I dina applikationer lägger du sedan till denna DLL som referens.
/Martin
EDIT : Hann inte se Simons inlägg...Sv: Bygga eget framework, vb.net
Då skulle jag nog snarare kalla det för ett namespace
då den är beroende av frameworket dot.net.
Man skit samma vad vi kallar den. :)
Simon och Martin's förslag att lägga egna allmänna
rutiner i Dll'er är nog lösningen för dig.
lägg till ett imports också, så att intellisencen funkar!Sv:Bygga eget framework, vb.net
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms954827.aspx
http://www.codeproject.com/cs/database/MS_Application_Blocks.asp
Använd det färdiga rakt av, eller modifiera deras kod eller bli inspirerad och skriv något eget.Sv: Bygga eget framework, vb.net
Delar av källkoden ska levereras med systemet, dock inte saker som registerskrivningar, databasprat mm. Det var därför jag ville installera typ ett framework där jag använde funktioner där inte koden visades.
Om jag refererar till en dll så syns ju den koden när projektet öppnas...?Sv:Bygga eget framework, vb.net
Sv:Bygga eget framework, vb.net
Vi har ett sånt här, mycket smart. Sen kan man använta Enterprise Library finns på MSDN downloads.