Vad ska (bör) man helst använda för att lagra variabler mellan olika sidor och t.ex. för att lagra en kundvagn? Sessioner är nog att rekommendera eftersom data annars skyfflas fram och tillbaka mellan klienten och servern. Tänk på att en kaka brukar användas för att hålla reda på sessioner, så om alla kakor stängs av kan det ändå bli problem med sessioner. Oftast är det dock bara permanenta kakor som blockeras, inte sessionskakor. Cookies är inte absolut nödvändiga för att upprätthålla sessioner. Cookies är framförallt användbart när man vill behålla inställningar MELLAN sessioner utan att kräva inloggning. Dock bör man sällan/aldrig implementera logik som kräver cookies, se det mer som en bekvämlighet som ibland fungerar! :) Jag har alltid som grundregel att göra all funktionalitet tillgänglig även om cookies är avstängda, även om vissa processer kan bli smidigare om cookies tillåts. <b>Cookies behövs inte för att upprätthålla sessioner, så jag skulle använda det.</b> Tackar för tippsenSession eller Cookies
Session variabler eller Cookies?
Begränsningar med lagring av session respektive hur vanligt är det att man förbjuder Cookies mm.
Tipps?
mvh RolandSv: Session eller Cookies
Sv: Session eller Cookies
Sv:Session eller Cookies
Sv: Session eller Cookies
Som standard används en cookie för att servern ska kunna identifiera klienten vid seesionshantering. Detta går dock att konfigurera bort. Skillnaden mellan en "sessions-cookie" och en "vanlig" är att sessions-cookien bara (behöver) sparas så länge webläsaren är öppen.
/JohanSv:Session eller Cookies
Håller på att konvertera de Cookies jag började använda och går över till Sessions variabler.
Testat lite och verkar funka bra och då slipper jag problemet om man inte tillåter cookies.
mvh Roland