Hej! Det låter som du ställt in att det bara får vara unika poster i det fält du adderar till. I ditt fall borde det således redan finnas en post som har id 15 när du adderar det. Vad händer om du skriver 16 ? Hej! Sätt en breakpoint i page_load och tryck spara. Då ser du vad som körs och i vilken ordning. Försäkra dig även om att din sql-sats är korrekt så du inte råkar addera flera poster med din sql-sats..Problem vid skrivning till databas
Jag håller på och har ett formulär som jag vill att man ska kunna fylla i sedan klicka på skicka in för att spara till en MySQL-databas, kopplingen till databasen fungerar och värdet kommer in, om jag gör en Select * from sport efteråt så har värdet (i detta fallet 15) kommit in i databasen, men ändå så klagar den och jag får felmeddelandet som är längst ner i inlägget, det känns som om den försöker skriva in 15 på samma post flera gånger??
Min kod ser ut på följande vis:
protected void UploadBtn_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
string test = clubName.Text;//texten läses in från textrutan
string strDataConnection = "";
strDataConnection += "Data Source=localhost;";
strDataConnection += "Database=XXX;";
strDataConnection += "User ID=root;";
strDataConnection += "Password=XXX;";
MySqlConnection objConn = new MySqlConnection(strDataConnection);
string strSql = "INSERT INTO sport(sport_id) VALUES('"+test+"');";
try
{
objConn.Open();
}
catch(Exception ex)
{
throw(ex);
}
MySqlCommand objCmd = new MySqlCommand(strSql, objConn);
objCmd.ExecuteNonQuery();
objConn.Close();
}
Felmeddelande:
Duplicate entry '15' for key 1
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: MySql.Data.MySqlClient.MySqlException: Duplicate entry '15' for key 1
Väldigt tacksam för svar // Patrik B
Sv: Problem vid skrivning till databas
Sv:Problem vid skrivning till databas
Jag har nu skapat en ny testtabell som inte har några restriktioner på tabellen pract_id, dvs den kan ha flera stycken med 15. Och varje gång jag trycker EN gång på knappen, så genereras 2st.
Alltså skriver jag in 15 och trycker på skicka till databasen, så gör jag sedan select * så ser jag att det finns 2st med 15. Trycker jag in 15 en gång till så har jag 4st med 15 osv.
DVS min kod som jag skrivit genererad någonstans en "dubbel insert" i tabellen, kan någon se var som det är fel??Sv: Problem vid skrivning till databas