Hej alla som är smartare än jag, Jag vet egentligen inget om det här, men jag har nyligen läst här i forumet att Access-databaser kan få oväntade problem när dom blir för stora. Sök i forumet och kolla om det vara det du har problem med. Det låter som om IIS kontot inte har skriv rättigheter till access filen. Garanterat rättigheterna. Vissa webbhotell har tydligen problem med att skrivrättigheter faller bort ibland. Har stött på detta massor av gånger på flera olika webbhotell. Ett hotell har påstått att det är när man använder ftp som detta kan strula. Man måste då använda sig deras kontrollpanel för uppladdning av filer utan att rättigheterna skall "resetas" (amatörer eller? ett av de största föresten). Hej,Kan inte lagra data via webbplats helt plötsligt!
Har haft en webbsida uppe ett tag nu. Ligger en MS Access-databas i bakgrunden där data lagras. Använder Asp.net 1.1 med vb.net. Helt plötsligt igår när jag skulle lagra information så går inte det. Jag har inte rört något där vad jag vet. Detta felmeddelande får jag:
"Operation must use an updateable query.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Operation must use an updateable query.
Source Error:
Line 155:
Line 156: 'Uppdatera databasen
Line 157: Cmd.ExecuteNonQuery()
"
Någon som har någon idé vad som hänt? Kan det vara webbhotellet som genomfört någon förändring i bakgrunden?
Tack på förhand,
mvh BjörnSv: Kan inte lagra data via webbplats helt plötsligt!
ThomasSv: Kan inte lagra data via webbplats helt plötsligt!
Sv: Kan inte lagra data via webbplats helt plötsligt!
Sv:Kan inte lagra data via webbplats helt plötsligt!
Tack för svaren. Det var rättigheterna som spökade, fick detta svar från mitt webbhotell:
"Vi har behövt göra en återställning från en gammal back-up på den server som ni har ert webbkonto. Skälet är att servern hade blivit utsatt för intrång så vi behövde göra en total återställning. Vi håller på nu med att felsöker hur intrånget skedde. Jag hoppas ni har överseende för detta obehag."
...nu funkar det igen efter att ha återställt Write-rättigheter!
//mvh Björn