Jag har en dropdownlist som jag fyller med innehåll i Page_Load Kanske detta fungerar i Page_Load: Skicka koden så ser vi lättare. Men att skicka värde är det ju att rekommendera att skapa ett händelseevent för knapptrycket. Laddning av dropdownlisten ska ske när det inte är en ispostback.Dropdownlist +textbox + button = Problem
Sedan har jag en textbox och en knapp. När jag sedan väljer en post i dropdownlisten så överför jag den posten till textboxen genom autopostback. Därefter ändrar jag lite i texten och trycker på knappen för att lagra i tex databas.
Men men ... när sidan laddas om efter kanpptryckningen så hamnar dropdownlisten före knapp körningen så min text som jag ändrat byts ut till den ursprunliga dropdownlistens post val.
Jag har provat med Ispostback men får inte till det. Med Ispostback i Page_Loaden så fungerar det men min dropdownlist fylls inte med sitt innehåll.
Finns det någon lösning?Sv: Dropdownlist +textbox + button = Problem
if(!this.IsPostBack)
{
//Fyll dropdownlist
}
else
{
//Spara värdet till databasen
}
Hoppas detta kan hjälpa dig!
Sv:Dropdownlist +textbox + button = Problem
Det som händer när jag använder IsPostBack är att antingen så fungerar lagringen till db med följden att dropdownlisten inte fylles eller så fungerar det inte och dropdownlisten fylls.
Det måste finnas någon lösning... kommer bara inte på hur.Sv: Dropdownlist +textbox + button = Problem
Sv:Dropdownlist +textbox + button = Problem
Laddar dropdownlist
<code>
Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
'Kod för att ladda dropdownlist
</code>
Ta emot postval i dropdownen
<code>
Protected Sub ddlCand_SelectedIndexChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ddlCand.SelectedIndexChanged
'Skriva vald ddlcand post i textboxen.
</code>
Ta emot knapp tryckning
<code>
Protected Sub btKnapp_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btKnapp.Click
'Kod för att hämta innehållet i textboxen.
</code>
Sidan startas och dropdownen laddas med innehåll.
-Page_Load
Val av post i dropdownen utföres. (Valet kopieras till textboxen).
-Page_Load
-ddlCand_SelectedIndexChanged
Innehållet i textboxen ändras och därefter utföres ett klick på knappen för att lagra ändringen.
-Page_Load
-ddlCand_SelectedIndexChanged
-btKnapp_Click
Problemet är att Page_Load köres och då triggas ddlCand_SelectedIndexChanged som också körs. Detta leder till att textboxens ändrade innehåll återfår dropdown valet.
Fyller jag inte dropdownlisten vid klicket så blir dropdownen tom.