Går det att fånga upp användarnamn och lösenord från inloggninsrutan som poppar upp då man aktiverar windowsauthenticering i IIS? Har en webb-applikation där det finns både interna AD-användare och externa användare där jag vill kunna använda samma inloggningssida. Om du kör en webbsite så kan du fånga det du är inloggad med via namespacet User.Identity.Name - det går också via request.servervariables("logon_user") men om det svarar på din fråga vet jag inte. För att förtydliga mig så skickar jag med lite kod från code-behindfilen. Det är en webbapplikation. Om du redan har autentiserat dig via windows, borde du inte kunna kora windows-autentisering pa sql-databasen? Jag vill alltså fånga upp användarnamn och lösenord för externa användare utanför det lokala nätverket som loggar in mot en extranätlösning. Dom lokala användarna har domänen inlagt i Lokalt Intranät-zonen i IE och får inte ens upp inloggningsrutan. Jag har gjort en lösning som kollar klientens IP och gör en redirect för interna användare som blir automatinloggade genom en speciell AD-inloggningssida men eftersom dom interna användarna även kan ta med sin dator utanför det lokala nätverket så vill jag kunna göra all inloggning, både intern och extern mot samma inloggningssida istället eftersom "interna" användare även kan vara externa ip-mässigt och då inte blir skickade till AD-inloggningssidan. Jag vill bara veta om det är möjligt att göra annars får det bli som det är.Fånga upp anvnamn å lösen från "windowsauthenticerings-inloggningsrutan"
Sv: Fånga upp anvnamn å lösen från "windowsauthenticerings-inloggningsrutan"
Sv:Fånga upp anvnamn å lösen från "windowsauthenticerings-inloggningsrutan"
ApplicationSettings applicationSettings = Application[ApplicationConstants.SETTINGS] as ApplicationSettings;
// Try to authenticate
if (WebConfigurationManager.AppSettings.Get("DirectorySyncAccountPassword") != null)
{
string syncPassword = WebConfigurationManager.AppSettings.Get("DirectorySyncAccountPassword");
SecurityToken token = applicationSettings.Solution.AuthenticationService.AuthenticateActiveDirectoryUser(this.User.Identity, applicationSettings.DirectorySyncAccountName, syncPassword);
if (token == null)
{
//Fånga upp användarnamn och lösenord från windowsauthenticeringsrutan och gör en vanlig inloggning mot databsen
string loginName = "Inloggningsnamet från inloggningsrutan";
string password = "Lösenordet från inloggningsrutan";
token = applicationSettings.Solution.AuthenticationService.AuthenticateInternalUser(loginName, password);
LoginRedirect(token);
}
else
{
LoginRedirect(token);
}
}
Hoppas att alla förstår nu.
Sv: Fånga upp anvnamn å lösen från "windowsauthenticerings-inloggningsrutan"
Har ingen aning om det funkar sjalv, bara en tankeSv:Fånga upp anvnamn å lösen från "windowsauthenticerings-inloggningsrutan"