Hej Jag skulle faktiskt välja att använda en Repeater istället såvida du inte vill använda massa färdig logik för att ta bort eller redigera poster i tabellen. Nej det är nog bara ett halvmedvetet val som gjort att det blivit GridView, uppskattar bl.a. sorteringsfunktionaliteten. I tabellen ska varje cell vara klickbar (HyperLinkField?) och vid klick på data i cellen ska besökaren få den bakomliggande informationen till datan i cellen. Om någon t.ex. klickar på de 25 kvinnor som är listade i örebro i februari så ska en lista med uppgifter om de 25 kvinnorna komma upp, t.ex. Det finns olika sätt. Antingen gör du egna ItemTemplates och HeaderTemplates för din GridView och använder OnDataItemBound-eventet för att styra formateringen beroende på värdena.Colspan & Rowspan i GridView
Jag undrar hur jag hanterar colspan och rowspan i en GridView. GridView går mot en databas men jag vill från c# koden lägga till en extra headerrad.
Om jag vill göra en tabell som ser ut såhär tbl.thorzen.se/test.html
d.v.s. ha två headerrader där den översta spänner över flera av den nedre radens kolumner och headercellen längst upp till vänster spänner över två rader.
<table border="1">
<tr>
<th rowspan="2">Månad</th><th colspan="3">Örebro</th><th colspan="3">Stockholm</th><th colspan="3">Jönköping</th>
</tr>
<tr>
<th>Män</th><th>Kvinnor</th><th>Totalt</th><th>Män</th><th>Kvinnor</th><th>Totalt</th><th>Män</th><th>Kvinnor</th><th>Totalt</th>
</tr>
<tr>
<td>januari</td><td>100</td><td>200</td><td>300</td><td>100</td><td>100</td><td>200</td><td>50</td><td>75</td><td>125</td>
</tr>
<tr>
<td>februari</td><td>150</td><td>25</td><td>175</td><td>25</td><td>35</td><td>60</td><td>40</td><td>20</td><td>60</td>
</tr>
<tr>
<td>mars</td><td>50</td><td>50</td><td>100</td><td>100</td><td>150</td><td>250</td><td>50</td><td>250</td><td>300</td>
</tr>
</table>Sv: Colspan & Rowspan i GridView
/Ted
www.tednyberg.comSv:Colspan & Rowspan i GridView
Repeater har jag inte använt mycket (eller alls knappt för den delen). På vilket sätt har den en fördel mot GridView?
Det är inte aktuellt för mig att ta bort eller redigera poster i GridView, sortering är intressant såväl som hantering av klick. Man kan tänka sig att jag ibland vill att vissa datavärden ska bli rödmarkerade, t.ex. att om data som väljs ut om antal kvinnor i Örebro i januari är under 20 så ska de siffrorna bli röda om de är över 100 ska det bli grönt.
Jag tror att flexibilitet är det som är viktigast för mig, gärna utan att det blir övermänskligt svårt (har inte pysslat så länge).
Hittills har jag åtminstone kommit nära att lösa allt ovan förutom just rubriksättningen.
//DSv: Colspan & Rowspan i GridView
Jag skulle dock välja en Repeater istället eftersom du inte verkar behöva så mycket av den funktionalitet som GridView-kontrollen kommer med (som gör den till en "tyngre" klass än Repeater-klassen).
Repeater-kontrollen använder man genom att ange en ItemTemplate som sedan "repeteras" för varje post i din databas.
Några exempel på hur man använder Repeater-kontrollen:
http://www.asp101.com/articles/john/repeater/default.asp