Hej! Fredrik Normen skrev ett blog inlägg för ett tag sen där han beskrev hur man customizerar en gridview Tack för svaret Andreas!Custom ListControl
Tänkte bygga en web control som i stort sett beter sig som en radiobuttonlist, men som kan ha andra kontroller än radiobuttons som items.
Frågan är till att börja med om jag gör bäst i att ärva en RadiobuttonList, lägga till ett par egenskaper och "overrida" lämpliga metoder, eller om jag snarare ska bygga en helt egen klass som ärver från ListControl-basklassen?
Och vet någon nån bra källa till info om att bygga egna kontroller baserade på ListControl?
Erfarenheter, åsikter, länktips, boktips, allt mottages tacksamt!
Mvh
/JonasSv: Custom ListControl
http://fredrik.nsquared2.com/ViewPost.aspx?PostId=429
inlägget visar vilka metoder man kan overida det kanske hjälper dig en bit på vägen.Sv:Custom ListControl
Tyvärr är det ganska stor skillnad mellan att kustomisera en gridview och en listcontrol så även om artikeln du länkar till verkar bra så har den bara ytliga beröringspunkter med vad jag försöker åstadkomma.
Är det det underbara vädret, eller är det helt enkelt ingen på forumet som sysslat med detta?
Vad jag i min okunskap kommit fram till hittills är att det sannolikt är bättre att bygga sin ListControl från scratch om den inte bara ska vara en väldigt enkel variation på det som redan finns. Även om VS ger svar på vilka metoder etc som ska overridas etc så vet man ju inte vad som händer s.a.s. på insidan av originalen och jag har kunnat konstatera att det sätter mig i en "reverse engineering-situation" (hemsk svengelska där, sorry - eller jag menar ursäkta!) som nog tar längre tid att reda ut än det tar att bygga kontrollen själv från grunden.
Så låt mig formulera om frågan: nån som har nåt tips på en riktigt djupgående bok/länk/etc om konsten att bygga egna custom controls? Med djupgående menar jag något som inte bara visar på principerna utan även faktiskt går igenom hur .NETs listkontroller funkar på insidan?
Det bästa jag hittat själv är Wrox Press-titeln "Professional ASP.NET 2.0 Server Control And Component Development".
Fler tips?
Mvh
/Jonas