Jag har stora problem med en applikation som jag har byggt i ASP.NET 2.0 Lugna nu ned dig och kolla dina inställningar i web.config. Som standard används en SQL Express-databas för användare, roller med mera. Ok, tack! nu lugnar vi ned oss :) så här ser min config fil ut: Har du kollat konfigurationen i ASP.NET Configuration? Där man kan ställa in en hel del inställningar för användar- och rollhantering med mera (inkl. datakällor). Där får jag inte ut något vettigt som hjälper mig som jag ser det. Om jag inte installerar aspnet_regsql så får jag följande fel när jag loggar in: Använder du membership eller inte? I ditt första inlägg säger du att du inte anväder membership och roles men i ditt senaste inlägg anger du att du använder Login-kontrollen? Allt är löst. Problemet var att jag använde login kontrollen som tydligen alltid ser till att skapa ASPNETDB om den inte finns eller försöker verifier mot den oavsett vad jag gör med inloggningsuppgifterna jag just matat in. Jag viste tyvär inte detta. Sorry. Om man vill använda loginkontrollerna (exempelvis LoginView etc) kan man skapa egna providers som ärver från .NETs egna.ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg!!
I App_Data skapas hela tiden en databas med namnet ASPNETDB i mitt web project som hela tiden förstör applikationen.
Jag vill inte använda roles eller membership utan ändast nyttja en vanlige sketen sqlserver utan att få en massa fel när
jag ska publicera applikationen och nå min egna databasen från den nya web siten.
När jag manuellt tar bort databasen från min solution och på disk dyker den ständigt upp igen efter att jag nyttjat
system.web.ui.webcontrols.Login kontrollen. Den använder jag endast som inmatning och gör en ldap authentication mot Active Directory.
Är den tvingande mot ASPNETDB eller vaddå!?
För att kunna få detta att lira mot den sqlserver databasen som jag själv har skapat måste jag utöver allt trams skjuta in
en massa tabeller och procedurer som tydligen motsvarar ASPNETDB i projektet. DETTA ÄR HORRIBLA TILLTYG MÅSTE BORT!!
Hur kan jag få bort detta trams utan att behöve aspnet_regsql och konstiga connectionsträngar.
Det ända jag vill är att hämta en vanlig liten connectionsträng från web.config och rocka loss mot MIN egna databas, inget mer.
Är det någon som har ett tips.Sv: ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
Sv:ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
som synes har jag avmarkerat connectionstrings delen då jag inte har kört aspnet_regsql.
Connectionsträngen hämtar jag från AppSettings
<?xml version="1.0"?>
<!--
Note: As an alternative to hand editing this file you can use the
web admin tool to configure settings for your application. Use
the Website->Asp.Net Configuration option in Visual Studio.
A full list of settings and comments can be found in
machine.config.comments usually located in
\Windows\Microsoft.Net\Framework\v2.x\Config
-->
<configuration>
<!--
<connectionStrings>
<clear/>
<remove name="LocalSqlServer" />
<add name="LocalSqlServer" providerName="System.Data.SqlClient" connectionString="Data Source=sedp10;Initial Catalog=tps; Integrated Security=SSPI;"/>
</connectionStrings>
-->
<system.web>
<!--
Set compilation debug="true" to insert debugging
symbols into the compiled page. Because this
affects performance, set this value to true only
during development.
-->
<compilation debug="false"/>
<!--
The <authentication> section enables configuration
of the security authentication mode used by
ASP.NET to identify an incoming user.
-->
<authentication mode="Forms"/>
<identity impersonate="true"/>
<!--
The <customErrors> section enables configuration
of what to do if/when an unhandled error occurs
during the execution of a request. Specifically,
it enables developers to configure html error pages
to be displayed in place of a error stack trace.
-->
<customErrors mode="Off">
<error statusCode="403" redirect="NoAccess.htm" />
<error statusCode="404" redirect="FileNotFound.htm" />
</customErrors>
</system.web>
<appSettings>
<add key="asd" value="Data Source=sesodp10;Initial Catalog=tps; Integrated Security=SSPI;"/>
</appSettings>
</configuration>Sv: ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
Sv:ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
An error has occurred while establishing a connection to the server. When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Error Locating Server/Instance Specified)
Om jag installerar aspnet_regsql mot databasen får jag följande fel när jag loggar in:
Login failed for user '(null)'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection.
Det märkliga är att jag i koden tog bort allt som hade med databasanrop att göra, publicerade applikationen och fick exakt samma svar: Login failed for user '(null)'. Reason: bla bla bla
jag behöver bara klicka på "Login" kontrollen så smäller meddelandet utan att någon som helst kod finns bakom. Det måste vara login kontrollen vs ASPNETDB.mdf som har något fuffems i hop.
påpekar dock att jag lägger in denna connectionsträng för att peka ut min databas och inte SQLExpress tramset:
<connectionStrings>
<remove name="LocalSqlServer" />
<add name="LocalSqlServer" connectionString="Data Source=sesqlpd;Initial Catalog=Tpsa; Integrated Security=True;User Instance=false" />
</connectionStrings>Sv: ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
i din web.config så har du dessutom
<authentication mode="Forms"/>
vilket slår på Forms Authentication. För att detta skall fungera bra måste du då definiera dina membership och role providers. t.ex enligt följande:
<membership defaultProvider="MySqlMembershipProvider">
<providers>
<clear/>
<add name="MySqlMembershipProvider" connectionStringName="MyConnString" applicationName="MyApp" type="System.Web.Security.SqlMembershipProvider, System.Web, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b03f5f7f11d50a3a" />
</providers>
</membership>
<roleManager defaultProvider="MySqlRoleProvider" enabled="true" cacheRolesInCookie="true" cookieName=".ASPROLES" cookieTimeout="30" cookiePath="/" cookieSlidingExpiration="true" cookieProtection="All">
<providers>
<clear/>
<add name="MySqlRoleProvider" type="System.Web.Security.SqlRoleProvider" connectionStringName="MyConnString" applicationName="MyApp"/>
</providers>
</roleManager>
Om du inte konfigurerar upp providers för bl.a. membership så används de som ligger i machine.config. De använder då en connection string som heter LocalSqlServer så iofs så borde din definition av den connection-strängen göra att det fungerar. Hmm, skumt.
My .2 cents.
/AndreasSv:ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
Jag tog bort kontrollen och ersatte den med ett manuellt bygge.
Tackar för ett visat intresse Sv: ASPNETDB skapar problem vid publisering, vill ha bort detta horribla tilltyg
Då kan man se till att autentiseringen går mot vadsomhelst (databaser, XML-filer, textfiler, hårdkodade lösenord - you name it).
Att override:a "AuthenticateUser"-metoden är en av nyckelgrejerna.