Hej, jag vet inte riktigt vad jag skall välja till ett halvstort projekt (60 dataklasser kanske) där det inte kommer att vara för mycket komplexitet men stora mängder av data. Hej, Du menar att kolla på deras kod? ActiveRecord innebär att du också väljer design modell till just mönstret ActiveRecord. Du får en design där modell och persitence blir blandat. Jo jag har också börjat inse det.NHibernate eller CastleProject's ActiveRecord
Jag vet inte riktigt vilket jag skall välja mellan ActiveRecord som använder sig av NHibernate och som fortfarande är i RC form samt inte lika många användare som NHibernate det skall tydligen inte heller stödja riktigt alla de inställningar som NHibernate kan, däremot är det mycket användarvänligare än NHibernate och skall abstrahera det mesta så att det blir enkel och "neat" kod.
Vad har ni för erfarenheter?
Om det nu skulle bli NHibernate så har jag bara testat lite och sett hur det fungerar ganska basic och undrar då var jag kan få tag på riktigt bra information om det (förutom NHibernate's forum osv) kanske någon bok?Sv: NHibernate eller CastleProject's ActiveRecord
Jag använder mig utav båda, jag går direkt via NH vid mina större projekt och vid lite mindre händer det att jag använder AR.
Att använda AR är ju väldigt enkelt, men jag föredrar ändå att gå via NH direkt.
En bra referenskälla är http://www.cuyahoga-project.org som använder Castle Windsor/Facilities och NHibernate. Jag har tagit efter och gjort ungefär lika.
NHibernate dokumentationen är ju väldigt bra, har du kollat in det?
/mSv:NHibernate eller CastleProject's ActiveRecord
Jo det skulle ju vara en bra ide.
Jo NHibernate's dokumentation är bra och mycket, nästan för mycket det är därför jag är ute efter lite exempel :).
Men det är mycket möjligt att det är där man skall börja gräva.Sv: NHibernate eller CastleProject's ActiveRecord
Om du inte använder AR utan bara fokuserar på NHibernate så är du fri att välja andra designmönster.
Det är den egentliga skillnaden de två emellan.Sv:NHibernate eller CastleProject's ActiveRecord
ActiveRecord verkar köra på en mer traditionell objekthantering medans man med NHibernate kan utveckla i mer DDD tänkande och med SoC