Hej! Det finns väll möjlighet för besökare/hackers att ladda ned din databas om du lägger den i rooten. Du bör lägga en access database i en katalog vilket inte är tillgänglig för besökare. Men där Webservern/ASP.NET kontot här rättigheter att läsa/skriva/skapa/tabort. Hej!KLurig access koppling
Jag har en DLL som skall användas för koppling mot databasen. Dkommer att ligga i rootkatalogen tillsvidare.
På varje sida gör jag ett anrop till klassen och får då connectionstringen till datbasen. MEN! här blir det nu ett problem. Detta fungerar om sidorna jag anroåar ifrån ligger i rooten, men ligger de i en mapp så kommer av någon aledning Mappath bli sökvägen till sidan som anropade.
ex
DLL ligger i BIN katalogen som ligger under root .
Databasen ligger i rooten
anropar jag databasen från en sida som ligger i root blir kopplingen
<code>
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Inetpub\wwwroot\Web_Grizzlys\aragon.mdb
</code>
vilket är rätt.
Men anropar jag databasen från en sida som ligger i en katalog( i detta fallet Admin) som blir det fel.
MapPath blir då:
<code>
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Inetpub\wwwroot\Web_Grizzlys\Admin\aragon.mdb
<code>
vilket innebär att kopplingen blir fel.
Hur skall jag göra för att komma runt det.
Anledningen att jag vill använda DLL:en är för att den skall senare jobba mot en windowsapp som skall ligga på webservern.
Förslag någon?
/TyronneSv: KLurig access koppling
Sv:KLurig access koppling
Jag kommer att flytta den så fort jag har ret ut mitt problem.
Har du något förslag Andreas på hur jag skall fixa till det.
/Tyronne