Hej! syns inte åäö? Ja, det blir konstiga tecken. okei.. vad har du för charset för själva sidorna? Har provat båda men ingen effekt. Det konstiga är att i gridviewen funkar det fint med åäö FÖRUTOM i kolumnnamnet?? Var ett tag sen jag skrev den här frågan men eftersom jag fortfarande inte hittat nån lösning så undrar jag om nån kan kolla på den igen! Skickar med min uppkoppling för jag tror det är där det skiter sig.ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
Jag hämtar lite info från en databas och använder mig då av AS-parametern för att döpa kolumnerna till det jag vill. Men när jag sedan lägger in infon i en gridview funkar inte ÅÄÖ. Beror det på gw:n och i så fall hur gör jag för att sätta vilket charset det ska vara eller beror det på hur mitt SQL-anrop görs?Sv: ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
blir de kodade på annat sätt (konstiga tecken)?
Vilken teckenkodning har du i databasen? Sv:ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
Som kollation för MYSQL-uppkoppling står att det är UTF8 unicode men för de olika kolumnerna i databaserna står det latin1_swedish.
ex: SÃ¥lda = SåldaSv: ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
<code>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
</code> eller så prövar du
<code>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</code> som är standard för svenska språket.. Sv:ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
Sv: ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
Sv:ÅÄÖ i gridview kolumnnamn
<code>
Dim constring As String = ConfigurationManager.ConnectionStrings("mysqlstring").ConnectionString
Dim mysqlcon As New MySql.Data.MySqlClient.MySqlConnection(constring)
Dim sqlstr As String = "SELECT År,Kvartal,Omsattning FROM omsattning WHERE fnr=?kod"
Dim mysqladapt As New MySql.Data.MySqlClient.MySqlDataAdapter(sqlstr, mysqlcon)
mysqladapt.SelectCommand.Parameters.Add(New MySql.Data.MySqlClient.MySqlParameter("?kod", MySql.Data.MySqlClient.MySqlDbType.VarChar, 50))
mysqladapt.SelectCommand.Parameters("?kod").Value = Session("fkod")
mysqladapt.Fill(ds2, "omsattning")
mysqlcon.Close()
</code>
När jag sedan skapar en dataview och försöker göra :
<code>
dv.sort = "År DESC"
</code>
så säger den att det inte finns en kolumn som heter "År" men i gridviewen visas kolumnen fast År är istället "Ã?r".
Är det kanske datasetet som måste konfigureras på något sätt för att klara svenska tecken?