Hej, Det skall ju inte vara nödvändigt. Men om det funkar i din WindowsApplikation, men inte i din WebApplikation så kan felet ligga någonstans i koden i din WebApplikation! Connectionstringen ser ut så här: Det skall inte behövas! Huvudsaken är att om man kör via trusted med ASP.NET så har jag för mig att det är ASPNET-kontot som försöker kontakta databasen. (kan ju ha fel) Har provat både trusted och SQL med samma rsultat. Liksom du nybörjare och hade exakt samma problem för ett tag sen, testade både med SQL Express och MySQL. Lägga till och ta bort poster funkar, uppdatera går inte och inget felmeddelande. Fick till slut gå tillbaks till Access. Frågade både här och på en del andra forum men fick aldrig något svar som löste det så jag är mycket intresserad att få veta hur om du lyckas lösa det. Jag har inte lyckats ännu utan attskriva kod.Kan ej ändra data i datatabell
Som nybörjare har jag stött på ett problem.
Jag har skapat en databas i sql express som installerades med visual studio 2005. Jag har matat in lite data i en tabell via server explorern.
Om jag sedan bara gör en enkel asp sida med en grid och försöker gå in och modifiera data i ett fält så sker det ingen förändring av datat när jag gör udate, jag får heller inget felmeddelande.
Har sedan gjort en windowsapplikation med en grid kopplad mot samma tabell och då fungerar det.
Finns det någon som kan ha någon ledtråd vad som kan vara problemet.
mvh
StefanSv:Kan ej ändra data i datatabell
Det som är skumt är att det fungerar i en motsvarande windowsapplikation med samma inställningar mot databasen. Sv: Kan ej ändra data i datatabell
Vad kör du för typ av connectionsstring (Trusted el. SQL)?
Är det trusted, har ASPNET kontot rätt rättigheter (dvs dbowner)?Sv:Kan ej ändra data i datatabell
Data Source=STANCONX-XPVS\SQLEXPRESS;Initial Catalog=GalleryDB;Integrated Security=True;Pooling=False
Har ställt om databasen i mixed authentication mode och provat med dedikerad user med dbowner rättigheter.
Hur är det måste man lägga till databasen i appdata katalogen i solutionexplorern?Sv: Kan ej ändra data i datatabell
Sv:Kan ej ändra data i datatabell
Behörighet är det inte eftersom jag kan göra en insert av en post i programkod.
Skall kolla med folk på jobbet som inte gör annat än kodar och hoppas att de kan se en lösning.Sv: Kan ej ändra data i datatabell
Sv:Kan ej ändra data i datatabell
Jag har däremot med samma connectionstring etc. skrivit kod för att lägga till, ta bort, uppdatera poster i samma tabell och då fungerar det utan problem...... Så man kan kanske dra slutledning att det är någon bugg.....