Jag jobbar med en windows app i vb.net och undrar om någon kan bolla lite idéer: >Typ att en komponent på en server ställer frekventa frågor och sedan kastar ett event när den hittar en uppdatering. Alla anslutna klienter fångar då eventet och hanterar det. Ja, precis! har du nåt tips på hur jag kan börja nysta för att hitta ett sätt att få klienterna att lyssna efter events på en sådan komponent?Hjälp med tänk - globala events
Applikationen är ett redaktionellt system som håller reda på bland annat texter och bilder i en databas (MS SQL). Antalet samtidiga användare är ca 20-30 st.
På flera ställen i applikationen kollar jag frekvent efter olika händelser i databasen genom att klienten ställer en fråga mot olika tabeller. Ex om det lagts till eller ändrats texter eller bilder.
Nu till frågan:
Finns det något sätt att fånga globala events istället för att alla klienter ställer frågor mot databasen?
Typ att en komponent på en server ställer frekventa frågor och sedan kastar ett event när den hittar en uppdatering. Alla anslutna klienter fångar då eventet och hanterar det.
Finns det någon sådan teknik?
Ett sätt skulle teoretist vara att man skriver en textfil en en mapp på servern (som alla klienter bevakar med FileSystemWatcher). Men det känns som en ful-lösning?
Eller är kanske varje klients upprepade frågor mot databasen det mest effektiva (och minst kostsamma resursmässigt)
Någon som känner sig hågad att bolla?
Väl mött!
JohanSv: Hjälp med tänk - globala events
Kanske kunde du skriva en sån komponent som kontaktar klienterna via tcp/ip och berättar att något har hänt, då kan klienten ställa sin fråga.
Då får du bara ett program som frågar av databasen, istället för 20-30.Sv:Hjälp med tänk - globala events