Vilka versioner av OS har Microsoft för handdatorer och smartphones? Jag kan hålla med om att det är en enda röra med Microsofts "mobila" OS. Som jag har förstått det så är Windows CE grunden i alla deras mobila OS och det är sällsynt att du gör program direkt till WCE. I Pocket PC-grenen har versionerna hetat:Windows versioner
Vad jag kan se så finns det:
Windows Mobile 6
Windows Mobile 5
Windows Embedded CE 6.0
Windows CE 5.0
Windows CE .NET
Windows CE 3.0
Windows CE 3.0
Windows CE 2.1
Pocket PC....är det ett eget OS?
Vad hände med Windows Mobile 1-2-3-4? Och sedan dyker upp Pocket PC upp ibland.
Är Windows Embedded CE 6.0 och Windows Mobile 6 två olika OS? och i så fal vad är det som skiljer dem åt?
Jag skall utveckla en relativt enkel applikation för handdatorer men jag vet inte vilka versioner av OS och utvecklingsverktyg som fungerar ihop. Jag sitter med Visual Studio Enterprise 6 och Visual Studio .net Enterprise Developer 2003. Och tittar man på nya handdatorer så verkar det mestadels vara Windows Mobile 5 alt 6 som följer med. Och om jag har förstått det rätt så krävs det Visual Studio 2005 för att utveckla program åt dessa OS.
Eftersom applikationen i sig är ganska simple så skulle jag annars kunna utveckla i HTML/JavaScript.
Men då är ju frågan vilka versioner av HTML/Javascript som webbläsarna på dessa OS stödjer.Sv: Windows versioner
Pocket PC var ett OS för handdatorer tidigare men har nu döpts om till Windows Mobile. Windows Mobile finns i 2 versioner, "Windows Mobile för Pocket PC" och "Windows Mobile för Smartphones", där den tidigare används för handdatorliknande mobiler (tex Qtek 9100) och den senare för mer "vanliga" mobiler (tex Qtek 8010).
Rena handdatorer är jag lite osäker på, men antar att dom använder Windows Mobile för Pocket PC.
Mer info finns i ["Bärbara Windows"?]
ThomasSv: Windows versioner
Pocket PC
Pocket PC 2002
Windows Mobile 2003
Windows Mobile 2003 Second Edition
Windows Mobile 5
Windows Mobile 6
Edit: fick lite fel namn...
/Johan