Hej, Om det inte finns något sätt alls så att du kan bygga om allting från asp.net till asp eller tvärtom så får du väl använda fantasin och göra en sida som postar strängen till aspx sidan som i sin tur postar tillbaka strängen. Har du skrivt asp funktionen själv? Då kan du använda COM Interop för att kunna instansiera en class från ASP med CreatObject() och där efter använda funktionen. Tack för de många svaren. Hehe...ja de e ok. Det är en stor asp-sida som är byggd för en massa år sedan med en massa funktionalitet, bland annat en stor utsökningsfunktion. I den skulle jag vilja förändra resultatvisningen genom att lägga på kolumner i resultatstabellen genom en del beräkningar. Resultat från utsökningen i asp-sidan kommer i en sträng, det är alltså den jag skulle vilja modifiera. Gärna genom en asp.net funktion, så slipper jag grotta ner mig i gamla asp ;) Hur ser "utsökningsfunktion" ut? Vad är det den gör? Gillar inte tanken på att skicka en sträng. Den måste du ju parsa för att manipulera. Borde det inte vara bättre att skicka data?Anropa asp.net funktion från asp
Jag skulle vilja formatera om en sträng i en asp-sida mha en asp.net funktion, går det att
anropa en asp.net funktion från asp? Platsen där strängen finns ligger inbakad i koden.
Tack på förhand!
Tobias EkblomSv: Anropa asp.net funktion från asp
Sv: Anropa asp.net funktion från asp
Om det är en befintlig .Net funktion i .Net Frameworks så kan du ju tala om vilke så kan vi se om vi kan hjälpa dig finna en lösning.Sv:Anropa asp.net funktion från asp
Så här kan man säga att jag vill att det ska se ut.
ASP-sidan
'------------------
strResultat = AspResultatMetod
strResultat = UtökaResultatGenomASP.NET(strResultat)
'-------------
ASP.NET-sidan
'------------
Public function UtökaResultatGenomASP.NET(strResultat as String) As String
....
End function
Det där med CreatObject() lät intressant, hur fungerar den mer exakt?Sv: Anropa asp.net funktion från asp
Det finns artiklar om COM interop:
http://www.codeproject.com/dotnet/cominterop.asp#PART2
using System;
using System.Text;
using System.Runtime.InteropServices;
namespace MyNETLibaryForASP
{
public class MyClass
{
public string ExtendResult(string text)
{
return string.Format("Hello {0}!", text);
}
}
}
För att kunna anropa din .Net kod från ASP måste din assembly vara Com Visible:
* Högerklicka på din projekt/assembly i projekt utforskaren i Visual Studio och välj "Properties" från popup menyn.
* Klicka på "Application" fliken
* Klicka på "assembly info" knappen
* Kryssa i "MAKE assembly COM-Visible"
* Klicka på "OK" knappen
För att kunna ancända CreateObject så måste den vara registrerad:
* Klicka på "Application" fliken
* Klicka på "Build" fliken
* Välj "All configuration" i "Configuration"
* Kryssa i "Register for COM interop"
På asp sida ser det sedan ut så här:
Dim X
Dim strResultat
strResultat = AspResultatMetod()
Set X = CreateObject("MyNETLibaryForASP.MyClass")
strResultat = X.ExtendResult(strResultat)