Oskar har en bra point där ! Skriv gärna en gymnasiefråga som står i dagens nationella prov. På tal om logik ! Har kört denna förr men låt dom yngre komma in. Har jag missförstått frågan eller finns det totalt 5 snubbar i exemplet - Prästen, Klockaren samt 3 godtyckliga stackare som bara var på fel plats vid fel tidpunkt? En viktig del inom matematiken såsom jag upplevt den är konsten att uttrycka sig på sätt som är precist, korrekt och inte lämnar utrymme för tolkningar. Tomas: Det är 5 personer. 3 på bänken + prästen + klockaren. produkten av åldrarna och summan av åldrarna är av de på bänken. Tack för klarifikationen Niklas!Sv: Mattekunskaper gymnasiet
Du måste träna hjärnan på samma sätt som man tränar muskler.
Jag är nu 68 och tränar mitt minne med en massa avd. onödigt vetande.
Det hela slutar med LOGIK,som Ni ute på fältet kan :-bSv:Mattekunskaper gymnasiet
På min tid var det ofta en massa jobbare som grävde dike.
Eller så var det tåg som startade från olika positioner.
Hur frågar man idag ?Sv: Mattekunskaper gymnasiet
<b>Hello Folks
I en församling i en kyrka sitter det tre (3) personer.
När Klockaren (som är en djävul på att lösa problem)
står och tittar ut över församlingen så säger han till Prästen
Jag undrar hur gamla dom är.Dvs de Tre som sitter där ute.
Jo säger Prästen "jag vet att du gillar att lösa problem
så här blir mitt Svar"
Summan av deras åldrar blir dubbla din Klockare.
Produkten av deras åldrar blir 2450.
Klockaren går in i sin kammare och tänker .
Efter en stund kommer han ut och säger;
"Det här klarar inte jag."
Då svarar Prästen "Men jag är ju äldst"
"Då så" svarar klockaren och löser problemet.
Frågan Till Dig: Hur Gammal Är Prästen. ??.</b>
Proffs Please ! låt dom yngre komma in.
Ni yngre som fortfarande har en "majelärare" dra den för honom och lyssna på svaret. !
Matematik / Logik = True
<b>
Logik är en av våra äldsta vetenskaper.
Människan har förmodligen sedan "urminnes tider" haft förmågan
att omedvetet dra korrekta slutsatser från givna påståenden,
abstrahera gemensam information från flera idéer etc. </b>
Något för Hjalmar att bita i ?Sv:Mattekunskaper gymnasiet
Sv:Mattekunskaper gymnasiet
Om problemet nu alltså handlar om 3 personer (klockaren, prästen och en till) -- varför pratar i så fall såväl prästen som klockaren om sig själva i tredje person? Att personer som vill verka förnäma refererar till sig själva i andra person har man ju hört talas om men...Sv: Mattekunskaper gymnasiet
Hade aldrig löst den (däremot sett den många gånger) och roade mig med att lösa den. Det går faktiskt rätt snabbt när man väl kommer på hur man ska göra, en 10 minuter räcker.Sv:Mattekunskaper gymnasiet
I så fall lär prästen vara 50 bast (förutsatt att klockaren är bättre på kombinatorik än han är på att bedöma barns ålder). Eller?