Hej! För det första, ASP.NET fungerar bara över Internet. För det andra är det snarare ett "enkätprogram" du vill göra och inte ett "intervjuprogram". Hej Thomas! När du skriver importera, menar du att systemet ska plocka ut frågorna från textfilen och lägga in dem i databasen? Hej Igen! Det mesta går ju att ordna på ett eller annat sätt, så ingenting är omöjligt ;) "mallen" ska känna igen vad den ska göra med vilken text osv osv t.ex. Självklart är det fullt möjligt att plocka ut data och placera dem rätt. hej! Visst, det är inga större märkvärdigheter att göra en rutin som hämtar ut all data från textfilen/textfilerna, om du inte har skrivit något tecken fel i någon av dem. Om du kan ge ett exempel på hur man kodar den rutinen isåfall Hej! ursäkta jag lägger mig i , men det känns som om det redan finns sådan här applikationer att köpa , som pluggins till tex. kommersiella episerver. eller till opensource .NetNuke http://www.dotnetnuke.com/Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
Någon som vet hur man kan skapa ett (intervju program) med ASP.NET 2.0? ( SKA ÄVEN FUNGERA ÖVER INTERNET)
Det som programmet ska göra är att ha företagsuppgifter i en databas (helst SQL databas ) samt även ha en tabell med fråge formulär samt en tabell med svaren på frågorna. Frågorna ska kunna tankas in i programmet genom att skapa "projekt" där man ska kunna välja vilka företag som ska frågas samt vilket frågeformulär som ska användas( helst en vanlig textfil ).
Det jag behöver är lite hjälp med vad jag ska börja med ( är helt novis när det gäller detta ) dock har jag ett fungerande intervjuprogram gjort i vanlig ASP men där måste man skriva alla frågorna och eventuella svar och hopp till olika frågor beroende på svaren helt själv via websidan som allt visas på samt klistra in företagen i access databas i rätt projekt.
jag vill också kunna bygga ut detta program till ett fullfjädrat intervjusystem och CRM-System " låter väl vettigt att börja med detta bygge som första projekt att programmera :-) "
Om det är någon som förstod lite vad jag ska skapa och kan ge lite tips så fråga gärna mig mer om vad detta program ska kunna göra
Tack på förhand
TonySv: Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
Skulle helt enkelt börja med att strukturera upp allting i en logisk ordning som man sedan kan utgå från när man skapar databasen. Du måste alltså veta vilka krav som ställs på systemet.Sv:Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
det är ett intervjuprogram jag behöver inte enkät, jag vill kunna vidare utveckla programmet till ett fullfjädrat crm-system så småningom.
Det jag behöver hjälp med från början är hur jag löser import funktionen på frågorna vill ju bara ha ett textdokument att importera och systemet ska förstå hur frågorna ska behandlas t.ex. ser text filen ut så här:
P1 inledningstext bla bla bla ...
1. Fråga 1 bla bla..
$1. Svarsaltenativ1
$2. Svarsaltenativ2
$3. Svarsaltenativ3 ( Gå till 3 ) // om detta alternativ väljs hoppa till fråga 3
$4. Svarsaltenativ4
P2 inledningstext bla bla bla ...
1. Fråga 2 bla bla..
$1. Svarsaltenativ1
$2. Svarsaltenativ2
$3. Svarsaltenativ3
$4. Svarsaltenativ4
P3 inledningstext bla bla bla ...
1. Fråga 3 bla bla..
$1. Svarsaltenativ1
$2. Svarsaltenativ2
$3. Svarsaltenativ3
$4. Svarsaltenativ4
mvh
Enklaste sättet är nog att göra en liten mellanlagring i minnet i form av klasser som representerar frågorna och därefter köra in dem i databasen. Man kan också gå igenom textfilen från början till slut och lägga in allt eftersom.
En liten vägledning på hur du kan göra:
1. Skapa funktionen för uppladdning av filen.
2. Verifiera att filen är korrekt (att det är en fil med frågor)
3. Hämta ut innehållet, antingen genom att gå igenom filen rad för rad eller använda dig av Reguljära Uttryck. Vilken metod du väljer beror på behov.
4. Lägg in data i egna klasser som representerar frågorna och svaren.
5. Ge en förhandsgranskning/testsida för att kontrollera att allting är som det ska.
6. Om allting är bra (användaren bekräftat) lägg in i databasen det som klasserna innehåller.
Om du är helt ny på programmering kan det vara ganska svårt att komma igång, men har man intresse kan man göra mycket.
Vet inte hur mycket du nu förstår av vad jag menar ovan, förhoppningsvis mer än jag tror. Om något är oklart tveka inte att fråga.Sv:Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
Jodå jag fattar en hel del, dock har jag bara bestämt hur saker och ting ska fungera på olika system och sagt åt mina anställda jag haft att ordna dom funktioner jag vill ha :-) men tänkte att nu ska jag göra allt själv till mitt nya företag.
Kan man ordna så att det finns på en Adminsida en tom mall för mellanlagring som förstår mina specialtecken som jag använder, och när jag markerar min textfil att det är den som ska användas så extraherar den texten till klasser som representerar frågorna? ( om du förstår vad jag menar ) ( att allt sköts med automatik ) men självklart att man under förloppet också ska bekräfta så det blir rätt.
Förstår inte riktigt vad du menar med "tom mall". Innehåller inte textfilen all data som behövs för att fråga dessa frågor?
Har du jobbat som systemplanerare? Är ju alltid bra att en som planerar också vet hur det ska realiseras, så jag tycker du gör rätt i att gå in på realiseringsdelen också.
Vad är det för specialtecken du använder dig av i filen? Beskriv gärna lite mer så kan du få mer hjälp på traven.
Och välkommen till Pellesoft!Sv:Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
P1 = Frågeområde 1
1. fråga 1 under frågeområde 1
$1. svarsalternativ 1 för frågan 1 under frågeområde 1
$2. svarsalternativ 2 för frågan 1 under frågeområde 1 (Gå till fråga 3) //()=att något ska hända om man kryssar i det alternativet i detta fall ska man hoppa i frågeformuläret till fråga 3 inom samma frågeområde
2. fråga 2 under frågeområde 1
$1. svarsalternativ 1 för frågan 2 under frågeområde 1
$2. svarsalternativ 2 för frågan 2 under frågeområde 1
3. fråga 3 under frågeområde 1
$1. svarsalternativ 1 för frågan 2 under frågeområde 1
$2. svarsalternativ 2 för frågan 2 under frågeområde 1
P2= Frågeområde 2
1. fråga 1 under frågeområde 2
$1. svarsalternativ 1 för frågan 1 under frågeområde 2
$2. svarsalternativ 2 för frågan 1 under frågeområde 2
osv...
Specialtecken :-)
Det som jag menar är följande att programmet ska förstå:
P = gör nytt frågeområde (nr)=vilket frågeområdes nummer det ska var samt efter t.ex. P1 Skola
Så ska programmet skapa ett frågeområde med under träd och frågeområdet ska heta P1 Skola
sedan ska den söka efter vad som ska fyllas i trädet i detta fall vill jag ha 3 frågor under P1 Skola
det betyder att jag skriver 3 rader som ser följande ut under p1:
1. frågetext
2. frågetext2
3. frågetext3
sedan vill jag ju även ha svarsalternativen i trädet så då måste jag skriva mer inom frågetextområdet t.ex.
1. frågetext
$1. svarsalternativ 1
$2. svarsalternativ 2
osv..
2. frågetext2
$1. svarsalternativ 1
$2. svarsalternativ 2
osv..
3. frågetext3
$1. svarsalternativ 1
$2. svarsalternativ 2
osv..
Sedan om jag vill att ett visst svar ska generera i ett hopp i frågorna så använder jag följande t.ex.
1. frågetext
$1. svarsalternativ 1
$2. svarsalternativ 2 (Gå till 3) // betyder att jag vill hoppa över frågetexten2
osv..
2. frågetext2
$1. svarsalternativ 1
$2. svarsalternativ 2
osv..
3. frågetext3
$1. svarsalternativ 1
$2. svarsalternativ 2
osv..
Hoppas jag kunde utveckla mitt svar så du förstod någorlunda vad jag menar.
Med andra ord "mallen" ska veta om hur den ska använda mina textfiler.
Är det ett eget format på filen du designat eller är det någon standard? Jag skulle annars kunna rekommendera att designa om det så det är ett XML dokument istället. Det blir lättare att arbeta med per automatik, även om även din textfil går att använda.
Det du först ska göra är två eller tre klasser, beroende på design.
1. En klass ska innehålla frågeområdesnummer och text samt en lista på frågor (klass 2).
2. En annan klass ska innehålla frågenummer och text samt en lista på svarsalternativ (klass 3).
3. Den sista klassen ska innehålla svarsalternativsnummer, text samt eventuell "Gå till" kommando i form av någon slags kod (som du själv bestämmer).
Det finns många sätt att lösa detta på, ovanstående är ett exempel på ett av dem.
Men hur lyder egentligen frågan? Det är lite oklart vad du vill veta, för du vill väl inte ha färdig kod utan eventuellt exempel på kod?
"Mallen" som du hänvisar till är helt enkelt bara funktionen som plockar ut data ur textfilen och sätter in det i klasser.
Men som sagt, kan du designa om din textfil till ett XML dokument blir det hela mycket enklare att arbeta med, samt att det ger dig fler möjligheter till utbyggnad etc efter framtida behov utan att gammal kod behöver skrivas om.Sv:Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
problemet jag har är att under 1 år så skriver jag och kör ca 150 st olika manus ( frågeformulär ) och projekt.
Så det som behövs är att underlätta just ihopslagningen av projektet med just adresser och frågor och svarsalternativen så just att "bara" välja en textfil är att rekommendera för detta ändamål ( kan ju också bero på att jag är van att hantera just detta scenario på det sättet, var chef på en konkurrent tidigare och där har dom just den funktionen i sitt intervjusystem)
men man kan väl kanske göra en mall som tankar in textfilen "frågor.txt" och konverterar om den till xml ??
Som jag får göra idag så är det tidskrävande och det är just det jag vill få bort, måste idag skriva varje fråga för sig i ett recset och även dom olika svaren och eventuella hopp manuellt på en html sida samt klistra in adresserna i rätt projekt i en accessdatabas.
Som du märker vet jag exakt hur allt ska fungera och se ut men själva kodningen är den delen som jag inte haft möjlighet att lära mig tidigare men hoppas nu med hjälp av olika forum och videos samt böcker att lära mig fort.
T.ex. det intevjuprogram jag har idag är gjort i ASP och det är ca 50 sidor med kod
som sagt vill få bort onödigt skrivande så om jag kan lösa detta med att "bara" behöva skriva alla frågor i en textfil så skulle det förändra jättemycket onödigt pillande.
Vad är det du undrar över specifikt nu?Sv:Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
Har tyvärr inte riktigt tid just nu att ge direkta kodexempel, men om du stöter på patrull kan du fråga.
Vill inte skriva hela rutiner som gör precis det du vill, men svarar gärna på mer specifika frågor som "hur läser jag från en fil".
Har du kommit vidare alls?Sv:Skapa intervjuprogram i ASP.NET 2.0
så varför uppfinna hjulet igen?