Hej! Ja, det ser ju mycket mer rätt ut, men jag får det ändå inte funka. Felet ligga nån annanstans i min kod. <code>Hjälp med översättning till C#
Pysslar med VB men behöver nu få hjälp med en kodrad som ska bli C#:
Jag vill få ut ett fält ur en rad i ett dataset. I VB gör jag så här:
<code>
ds.Tables(0).Rows(0).Item(7).ToString
</code>
Men i C# verkar det som att Iteminte finns utan måste använda ItemArray? Och då provade jag att göra så här istället men med dåligt resultat.
<code>
ds.Tables[0].Rows[0].ItemArray.GetValue(7).ToString
</code>
Har även provat med
<code>
ds.Tables[0].Rows[0].ItemArray[7].ToString
</code>
Något tips?Sv:Hjälp med översättning till C#
Skickar med den här:
<code>
DataSet ds = new DataSet();
try
{
string constring = ConfigurationManager.ConnectionStrings["mysqlstring"].ConnectionString;
MySql.Data.MySqlClient.MySqlConnection mysqlcon = new MySql.Data.MySqlClient.MySqlConnection(constring);
string sqlstr = "SELECT * FROM bilder WHERE id=?id";
MySql.Data.MySqlClient.MySqlDataAdapter mysqladapt = new MySql.Data.MySqlClient.MySqlDataAdapter(sqlstr, mysqlcon);
mysqladapt.SelectCommand.Parameters.Add("?id", MySql.Data.MySqlClient.MySqlDbType.String).Value = bildid;
mysqladapt.Fill(ds, "bilden");
mysqlcon.Close();
}
catch (Exception ex)
{
Response.Write(ex.Message);
}
//Här får jag felmess om att int.parse har felaktiga argument.
int prisa3 = int.Parse(ds.Tables[0].Rows[0]["prisa3"].ToString);
</code>Sv: Hjälp med översättning till C#
DataSet ds = new DataSet();
try
{
string constring = ConfigurationManager.ConnectionStrings["mysqlstring"].ConnectionString;
MySql.Data.MySqlClient.MySqlConnection mysqlcon = new MySql.Data.MySqlClient.MySqlConnection(constring);
string sqlstr = "SELECT * FROM bilder WHERE id=?id";
MySql.Data.MySqlClient.MySqlDataAdapter mysqladapt = new MySql.Data.MySqlClient.MySqlDataAdapter(sqlstr, mysqlcon);
mysqladapt.SelectCommand.Parameters.Add("?id", MySql.Data.MySqlClient.MySqlDbType.String).Value = bildid;
mysqladapt.Fill(ds, "bilden");
mysqlcon.Close();
}
catch (Exception ex)
{
Response.Write(ex.Message);
}
//Här får jag felmess om att int.parse har felaktiga argument.
int prisa3 = int.Parse(ds.Tables[0].Rows[0]["prisa3"].ToString()); // parenteser saknades efter ToString
</code>