Hej,Tips om css i asp.net baserade applikationer
Jag skriver "applikationer" i asp.net, dvs sidor med lite text/bild och mycket inmatningskontroller. Hittills har jag använd tabeller för att fixa layouten på dessa sidor och det fungerar hyfsat. Vad jag förstår bör man dock undvika att använda tabeller i detta syfte. Har därför gjort lite experiment där jag försöker använda css istället (och inte bara för stil på enskilda kontroller).
Men, jag finner det hopplöst svårt att åstadkomma samma sak med css som med tabeller, även om grundproblemet känns enkelt. Jag har grupper av kontroller som relaterar till varandra på så sätt att de alltid skall vara till höger om eller under varandra (ibland i felra nivåer). Inom varje grupp är storleken på kontrollerna relativa (även om jag önskade att jag kunde använda min och max storlekar). (För att krångla till det ytterligare bestämmer jag inte över hela sidan utan har en div - content place holder - i vilket min del av sidan renderas.)
Är det någon som känner till en bra bok eller site som tar upp detta ämne, dvs hur man använder css i ”web applikationer”? De exempel jag hittills har hittat är i princip "bara" text-bild-länk baserade, där css tycks passa mycket bättre.