Än en gång har jag fastnat i uppdatering av en gridview. Följande SQL funkar Hej Magnus! Ja då var det dax att skämmas igen då. Jag var så säker på att det var nåt kodfel så jag letade inte ens efter ev felaktiga punkter och komman.Uppdatera gridview
UPDATE res SET Serier = 4, Resultat = 374 WHERE MedlID = 118 AND MatchID = 701
MedlID + MatchID utgör alltså primärnyckeln(?) i tabellen. Då försökte jag med följande
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" DataSourceID="AccessDataSource1" AllowPaging="True" AllowSorting="True" DataKeyNames="MedlID, MatchID">
<Columns>
<asp:CommandField ShowEditButton="true"/>
<asp:BoundField DataField="MedlID" HeaderText="MedlID" SortExpression="MedlID" ReadOnly="true" />
<asp:BoundField DataField="MatchID" HeaderText="MatchID" SortExpression="Smeknamn" ReadOnly="true" />
<asp:BoundField DataField="Serier" HeaderText="Serier" SortExpression="MatchID" />
<asp:BoundField DataField="Resultat" HeaderText="Resultat" SortExpression="Resultat" />
</Columns>
</asp:GridView>
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="~/bkp.mdb" SelectCommand="SELECT res.MedlID, res.MatchID, res.Serier, res.Resultat FROM res" UpdateCommand="UPDATE res SET res.Serier = ?, res.Resultat = ?, WHERE res.MedlID = ? AND res.MatchID = ?" >
<UpdateParameters>
<asp:Parameter Name="Resultat" Type="int32" />
<asp:Parameter Name="Serier" Type="int32" />
<asp:Parameter Name="MedlID" Type="int32" />
<asp:Parameter Name="MatchID" Type="int32" />
</UpdateParameters>
</asp:AccessDataSource>
Detta genererar "Syntaxfel i UPDATE-uttryck."
Sv: Uppdatera gridview
Det ser ut som om det har smugit in ett litet komma (,) precis innan WHERE satsen:
res.Resultat = ?, WHERE res.MedlID = ?
î
mvh
/Anders
*edit* stavfelSv:Uppdatera gridview
Stort tack för att du tog dig tid att hitta felet.