Hej alla smarta, Ja, det är ett rättighetsproblem. Webbanvändaren har inte skrivrättigheter till mappen. Det ska ditt webbhotell kunna ordna. Dock ska du inte ha databasen i samma mapp som webbappen. Hej, Rättighetsproblem igen?
Jag har haft en webbplats uppe ett tag och den har fungerat väl. Våra medlemmar har kunnat spara information till en MS Acess-databas samt ladda upp bilder. Men helt plötsligt fungerar inte sidan som den ska - får felmeddelande när jag försöker skriva till databasen. Jag hade samma problem tidigare och bad då mitt webbhotell att kolla vad som hänt. Då hade de haft något slags intrång och behövt återställa servern. Då löste de problemet genom att ge skrivrättigheter till .NET-användaren.
Men nu är det alltså knas igen. Det går inte att registrera något. Jag får ett felmeddelande, se nedan. Jag har bett webbhotellet att sätta skrivrättigheter igen, men det går ändå inte.
Någon som har någon idé?
Tack på förhand,
mvh Björn
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Operation must use an updateable query.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Operation must use an updateable query.
Source Error:
Line 92:
Line 93: '// Köra frågan mot databasen
Line 94: Cmd.executeNonQuery()
Line 95:
Line 96: cmd.commandtext = "SELECT @@identity"
Source File: d:\customers\XXXX.se\XXXX.XXXXX.se\wwwroot\create2.ascx Line: 94
Sv: Rättighetsproblem igen?
Sv:Rättighetsproblem igen?
Som du skrev så var det rättighetsproblem. Det var webbhotellet som grejat med rättigheterna igen. Efter att ha återställt dessa för Asp.net- och IUSR-användaren så funkar det igen! Och jag har inte db och applikation i samma mapp. Databasen ligger i webbhotellets anvisade db-mapp.
Tack för hjälpen!
mvh Björn, Malmö