Använder web.config för att lagra några värden i webbapplikationen som enkelt kan komma behövas ändras med tiden. So far so good... En separat config fil är det du skall använda där du sparar värden i xml format. web.config används bara till att lagra värden som inte behöver ändras. Om du gör en ändring i web.config startas hela applikationen om och sessioner brukar försvinna. separat xml fil gäller alltså för värden som kommer att förändras. Ok. Även om man via kod kan ändra i web.config from 2.0 tycker jag att man bör undvika det. Blir det minsta lilla skrivfel rasar hela applikationen och du måste manuellt fixa till felet. Kanske lite mer jobb att fixa till separata config filer, men absolut värt besväret. Placering av ändringsbara variabler, web.config eller xml-fil?
Nu finns önskemål att en "administrator" ska kunna ändra några av värden via webbgränssnitt.
Bra att någon insatt har tillgång att ändra dessa värden utan att behöva gå in direkt i web.config.
Värdena ska inte lagras i databas i det här fallet.
Så till min fundering.
Var är det bästa att lägga dessa värden som skall kunna vara ändringsbara av en (admin)användare?
Är det smart att ha dem web.config eller är det bättre att placera det i en "ren" XML-fil (typ settings.xml)?
När ett värde/variabel ändras ska ändringarna direkt slå igenom...Sv: Placering av ändringsbara variabler, web.config eller xml-fil?
Sv:Placering av ändringsbara variabler, web.config eller xml-fil?
I detta fall handlar det om värden/variabler som ändras typ lika sällan som connection-strängar och fysiska sökvägar (kanske snäppet oftare). Dvs. värden som man ändrar oftast om man byter server, databas eller liknande.
Dom värden som ska ändras av administratören kräver nog när jag tänker efter ändå att applikationen måste startas om. Värden det handlar om är en länk och två namn på databas-tabeller som kan komma ändras. Framför allt namnet på den ena databastabellen kommer kunna vara olika från installation till installation och även, som sagt, byta namn under applikationens livstid.
Att lägga värden i web.config är ju annars så smidigt när man vill använda dom...Sv: Placering av ändringsbara variabler, web.config eller xml-fil?